فروردین و کتاب و شعر؛ ماهی که نکوست از کتابش پیداست

تهران- ایرنا- آن دیدار شاعرانه و ادیبانه در محضر رهبر معظم انقلاب و آن برنامه وزین شعر در نوروز تلویزیون، و بلافاصله آماده‌باش برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، نشان داد که فروردین اگر چه ماه سفر و تعطیلات است، اما زیاد هم از کتاب و نشر و شعر و ادبیات دور نبود.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سال ۱۴۰۳ با اقداماتی ادبی و فرهنگی آغاز شد. در این سال حدود ۴۰ شاعر طولانی‌ترین دیدار خود را با مقام معظم رهبری داشتند و نیز اقدامات مربوط به برگزاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم با آغاز سال جدید شدت و قدرت گرفت. در این گزارش نگاهی کلی به اقدامات در حوزه کتاب و نشر که در فروردین ماه ۱۴۰۳ انداخته شده است.

برنامه «سرزمین شعر» از روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ یک برنامه تلویزیونی با محوریت رقابت شاعران معاصران ایران روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت. این برنامه اولین رقابت حرفه‌ای و جدی شاعران کشورمان با یکدیگر است. علیرضا قزوه، علی محمد مودب، ناصر فیض و محمد کاظم کاظمی داوران برنامه «سرزمین شعر» بودند که قرار شد اشعار شاعرانی را که در هشت گروه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند داوری کنند.

آخرین قسمت از برنامه تلویزیونی «سرزمین شعر» به عنوان اولین رقابت تخصصی شعر، دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ پخش شد و در این قسمت از برنامه، برگزیدگان فصل اول «سرزمین شعر» معرفی شدند. پس از ارزیابی توسط داوران برنامه، محمد سعید میرزایی نفر اول؛ علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی نفر دوم و محمد حسین ملکیان و آرزو سبزوار قهفرخی به صورت مشترک نفر سوم این دوره از رقابت تخصصی شعر شدند. برگزیده نفر اول در این برنامه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان، نفر دوم ۱۰۰ میلیون تومان و نفر سوم (نفر سوم و چهارم) ۵۰ میلیون تومان به عنوان هدیه دریافت می‌کنند.

همچنین موسی عصمتی، شاعر روشندلی که از افراد سرگروه محمود اکرامی فر بود نیز به دلیل بازدید ویدئوی شعرخوانی‌اش در شبکه های اجتماعی که بیش از یک میلیون بار مشاهده شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت مبلغ ۳۰ میلیون تومان به عنوان هدیه دریافت کرد.

یک فروردین فرهنگی؛ دیدار، شب شعر میلیونی و آماده‌باش نمایشگاه کتاب

دیدار شاعران با مقام معظم رهبری

هفتم فروردین در شب ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. بیش از ۴۰ نفر از شاعران برجسته و جوان کشور در دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب اسلامی با اهالی شعر و ادب حضور داشتند و ابیاتی را خواندند. از زمانی که رهبری آمدند تا لحظه‌ای که برنامه در ساعت ۲۳:۳۰ تمام شد حدود ۵ ساعت و نیم زمان بود و ایشان با حوصله تمام سروده‌ها را دنبال می‌کردند.

اواسط فروردین (۱۵ فروردین) محمدرضا اربابی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی مترجمان تهران و کانون سراسری انجمن‌های صنفی مترجمان، با ۷ رای از ۱۱ رای به‌ عنوان عضو هیات‌رئیسه برگزیده شد. سایر اعضای هیات‌رئیسه هفت‌نفره نیز شامل ژینگ ژوتان (چین)، راوی کومار (هند)، دیفنگ لی (ماکائو)، محمد زین سلیمان (مالزی)، مارون منصف (لبنان) و ایندرا لیستیو (اندونزی) هستند.

هدف از تشکیل مرکز منطقه‌ای در فدراسیون جهانی مترجمان، ایجاد انسجام و همگرایی بیشتر بین مترجمان این کشورها همچنین ارائه دقیق‌تر و بهتر آموزش، توسعه‌ فرصت‌های حرفه‌ای و آموزشی در حوزه‌های گوناگون ترجمه است. همچنین دفاتر منطقه‌ای فرصت شرکت در همایش‌های بین‌المللی را برای مترجمان کشورهای خود و معرفی مترجمان کشورهای مختلف به یکدیگر فراهم می‌کنند.

یک فروردین فرهنگی؛ دیدار، شب شعر میلیونی و آماده‌باش نمایشگاه کتاب

بخوانیم و بسازیم

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهم‌ترین اقدام فرهنگی در حوزه کتاب و نشر است که برای چند سال به شکل مرتب در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. در سال ۱۴۰۳ هم این روند ادامه دارد.

علی رمضانی قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۲۹ فروردین در پیامی در (فضای مجازی) نوشت: «بخوانیم و بسازیم» به عنوان شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.

«بخوانیم و بسازیم» شعار محوری فعالیت‌های کتابی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ نیز خواهد بود.

مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه یمن است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی این وزارتخانه را به عنوان رئیس و عضو شورای سیاستگذاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب کرد.

همچنین در احکامی جداگانه سید محمود اسلامی، میثم نیلی، وحید جلیلی، ناصر کنعانی، مریم‌سادات ظهوریان، علی رمضانی، محمدعلی مرادیان، نادر قدیانی، مهدی رمضانی، فتح‌الله فروغی، ابراهیم کریمی، مهدی فقیهی‌نژاد و اسماعیل جانعلی‌پور به عنوان سایر اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند. تعداد پارکینگ‌های قابل استفاده برای عموم مردم در این نمایشگاه نسبت به دوره‌های افزایش پنج هزار دستگاهی داشته است و امسال ۱۷ هزار پارکینگ در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برنامه‌های وزارت فرهنگ در تکریم مفاخر ادبی

یاسر احمدوند جمعه ۳۱ فروردین در مراسم بزرگداشت سعدی که در آرامگاه این شاعر برگزار شد، گفت: برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمجید و تکریم مفاخر ادبی به‌ویژه مفاخر استان فارس، به‌صورت مفصل و کلان در دستور کار قرار دارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما جدای از علاقه به سعدی و آثارش، به خواندن آثار او نیاز داریم. ماهیت اشعار سعدی است که باعث این نیاز می‌شود.

یک فروردین فرهنگی؛ دیدار، شب شعر میلیونی و آماده‌باش نمایشگاه کتاب

در این مراسم محمود شالویی با اشاره به اینکه سعدی هیچگاه خود را در سلسله عرفا نمی‌شمرد، گفت: این شاعر همواره در نکته‌های معرفتی وارد می‌شد. سعدی نه فقط نزد ایرانیان بلکه در جهان به‌عنوان پیام آور صلح و دوستی و کسی که می‌خواهد انسان‌ها را از هر گونه جنگ دور کند شناخته می‌شود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران نسبت به اینکه هفته فرهنگی هنری سعدی فرصتی برای آشنایی هر چه بیشتر با آرا و اندیشه‌های او باشد، این قول را داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به بازسازی اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز، پیش‌قدم شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha