منتظر این کارت های گرافیک جدید در سال 2024 باشید

امسال سال هیجان انگیزی برای کارت های گرافیک بوده است، اما قطعا با عرضه محصولات جدید شرایط از این هم بهتر خواهد شد.

به گزارش تکناک، مجموعه‌ای از افشاگری‌ها و شایعات در سال گذشته نشان می‌دهد که انویدیا، AMD و اینتل همگی نسل‌های جدید GPU را در نیمه‌ دوم سال 2024 راه‌اندازی خواهند کرد و سه غول گرافیکی را در میان بهترین کارت‌های گرافیک قرار خواهد داد.

ما امسال کارت‌های گرافیکی مانند RX 7600 XT و RTX 4070 Super را دیده‌ایم، اما ممکن است شاهد تعداد بیشتری باشیم. اگرچه هر یک از سه برند اصلی گرافیک تایید کرده‌اند که پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی در راه هستند، اما هیچ‌کدام از آنها جدول زمانی خاصی را تعیین نکرده‌اند. بنابراین، با درک این موضوع که این خبرهای انتشار هنوز در حد حدس و گمان هستند، تعدادی از آنها را به شما معرفی می کنیم.

Nvidia سری RTX 50 (Blackwell)

ما در ابتدا انتظار داشتیم پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 50 انویدیا با نام رمز Blackwell در اوایل سال 2025 عرضه شوند، اما شایعات اخیر نشان می‌دهند که تاریخ عرضه نزدیک‌تر از آن است. طبق گزارش ها، فروشندگان کارت گرافیک گفته اند که دو پردازنده گرافیکی اول Nvidia در نسل بعدی در چند ماه آخر سال 2024 عرضه خواهند شد. سری RTX 40 در اکتبر 2022 راه اندازی شد، در حالی که سری RTX 30 در سپتامبر 2020 راه اندازی شد.

علاوه بر این، گزارشی از UDN می‌گوید که نظر تحلیل‌گران صنعت درباره ساختار معمولی انتشار دوساله انویدیا مثبت است و انتظار دارند در نیمه‌ی آخر سال، محصولات افزایش یابد.

علاوه بر گمانه زنی ها، انویدیا قبلاً معماری Blackwell خود را راه اندازی کرده است. این شرکت پردازنده گرافیکی مرکز داده Blackwell خود را با نام B200 در ماه مارس معرفی کرد. در دو نسل گذشته، انویدیا پردازنده‌های گرافیکی مرکز داده را با معماری نسل بعدی خود ،حدود شش ماه قبل از عرضه طیف مصرفی راه‌اندازی کرد.

با این حال، انویدیا تمام کارت‌های گرافیک جدید خود را فوراً کنار نخواهد گذاشت. اگر پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 امسال وارد بازار شوند، گمان می‌رود انویدیا دو عدد از آنها را عرضه کند. احتمالاً ابتدا RTX 5090 وارد بازار می شود و سپس RTX 5080 حدود یک ماه بعد منتشر می شود. انویدیا این نام‌ها یا آن جدول زمانی را تایید نکرده است، اما با آنچه در دو نسل گذشته دیده‌ایم مطابقت دارد.

اگرچه نشانه‌ها حاکی از آن است که Nvidia بلک‌ول را در نیمه‌ دوم سال عرضه می‌کند، اما ممکن است همه چیز به سال 2025 موکول شود. این استراتژی‌ای است که ما با به‌روزرسانی اخیر  پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 دیدیم، با کارت‌هایی مانند RTX 4080 Super که پاسخ مستقیمی به سری AMD هستند.

AMD سری RX 8000 (RDNA 4)

شرکت AMD در موقعیت متفاوتی نسبت به Nvidia قرار دارد. به‌عنوان شرکتی که هم CPU و هم GPU را عرضه می‌کند، می‌توانیم سرعت انتشار عادی آن را بین دو گروه محصول دنبال کنیم. AMD پردازنده‌های Zen 4 خود را در سپتامبر 2022 منتشر کرد و پردازنده‌های گرافیکی RX 7000 آن در دسامبر همان سال منتشر شد. شاخص‌های اخیر نشان می‌دهد که AMD در چند ماه آینده پردازنده‌های Zen 5 را عرضه می‌کند و RX 8000 را برای عرضه در اواخر امسال راه‌اندازی می‌کند.

این ها به تنهایی فقط حدس و گمان هستند، اما توسط افشاگرانی که ادعای جدول زمانی مشابهی دارند، پشتیبانی شده است. اکثر آنها موافق هستند که GPU ها در نیمه دوم سال منتشر می شوند، اما در مورد زمان دقیق آن اختلاف نظر دارند. Moore’s Law is Dead، یک افشاگر معروف، ادعا می کند که منابعی در AMD دارد که می گویند اگر AMD بخواهد “عجله کند” کارت ها می توانند در اوایل پاییز به دستشان برسند. با این حال، همه منابع افشاگران ادعا می کنند که انتشار زمستانی، چه در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025، محتمل تر است.

یک دلیل بزرگ برای برنامه‌ریزی معیوب این است که شایعه شده است که AMD گزینه‌های GPU پیشرفته را برای کارت‌های نسل بعدی خود کنار گذاشته است. افراد افشاگر می‌گویند که AMD از پردازنده گرافیکی Navi 48 خود به‌عنوان گزینه پرچم‌دار استفاده می‌کند که گفته می‌شود یک بخش میان رده را هدف قرار می‌دهد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود انویدیا تنها در سال جاری گزینه‌های رده بالای خود را عرضه کند، ممکن است AMD منتظر بماند تا ببیند آیا این شایعه پابرجاست یا خیر.

اگرچه دنبال کردن کورکورانه آنچه شایعات می گویند وسوسه انگیز است، اما مواردی وجود دارد که منطقی نیستند. هر دو Moore’s Law is Deadو RedGamingTech ادعا می کنند که AMD از یک قالب یکپارچه برای RDNA 4 استفاده خواهد کرد و این با آنچه که ما دیده ایم مطابقت ندارد.

پردازنده‌های گرافیکی نسل فعلی RDNA 3 مانند RX 7900 XTX از طراحی ماژول چند تراشه‌ای (MCM) استفاده می‌کنند که AMD از طریق پردازنده‌های Ryzen خود موفقیت‌های زیادی را با آن تجربه کرده است. برای AMD چندان منطقی نیست که این طراحی را در نسل بعدی کنار بگذارد.

همه اینها به این معنی است که شایعه در مورد حذف پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته AMD در نسل بعدی کمی ضعیف است. در حال حاضر، به جرات می توان گفت که AMD احتمالاً اواخر سال 2024 را برای عرضه پردازنده های گرافیکی RDNA 4 خود هدف قرار داده است، و حتی ممکن است بتوانیم در کامپیوتکس امسال شاهد نمایشی از آنها باشیم.

اینتل BXXX (Battlemage)

تکمیل کننده لیست اینتل Battlemage است که می تواند اولین مورد از سه موردی باشد که امسال می بینیم. اینتل به طرز شگفت آوری در مورد پیشرفت Battlemage شفاف بوده است و همه چیز در حال شکل گیری است. در ابتدای سال، تام پترسن از اینتل گفت که سخت افزار Battlemage قبلاً تکمیل شده است، و ادعا کرد که حدود 30 درصد از مهندسان گرافیک اینتل روی درایورها کار می کنند.

اخیراً، یک بیانیه که دو پردازنده گرافیکی Battlemage را نشان می‌دهد، منتشر شد. این‌ها برای مشتریان ارسال نمی‌شدند، زیرا بیانیه نشان می‌داد که «فقط برای اهداف تحقیق و توسعه» هستند، اما این نشانگر این است که Battlemage احتمالاً وارد مراحل نهایی اعتبار سنجی می‌شود. این با نقشه‌ای مطابقت دارد که سال گذشته فاش شد، که نشان می‌داد پردازنده‌های گرافیکی Battlemage بین آوریل و ژوئن ۲۰۲۴ منتشر می‌شوند.

اینتل قرار است در نمایشگاه Computex امسال که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، یک سخنرانی کلیدی ارائه دهد. اگرچه اینتل احتمالاً در مورد تلاش های شرکتی و هوش مصنوعی خود صحبت خواهد کرد، این امکان وجود دارد که بتوانیم Battlemage را نیز در قسمت مصرف کننده ببینیم. ما انتظار نداریم که اینتل حداقل در Computex در مورد پردازنده های نسل بعدی خود صحبت کند و فقط Battlemage را برای اطلاع مصرف کنندگان باقی بگذارد.

در مورد اینکه اینتل چه پردازنده‌های گرافیکی را راه‌اندازی خواهد کرد، گفتن آن سخت است. Arc A770 و A750 اولین پردازنده‌های گرافیکی مجزای این شرکت بودند. اگر اینتل به آنچه در نسل قبلی انجام داده است پایبند بماند، شاهد عرضه دو پردازنده گرافیکی اصلی با Battlemage و شاید برخی از گزینه‌های پایین‌تر در سال 2025 خواهیم بود.

شایعات حاکی از آن است که اینتل عملکرد RTX 4070 را برای کارت پرچمدار خود هدف قرار داده است. اگر اینطور باشد، اینتل حداقل چند ماه در بازار بدون رقابت با Nvidia و AMD می ماند. ما این استراتژی را با A770 و A750 دیدیم، بنابراین منطقی است که اینتل دوباره از آن در این نسل استفاده کند.

امسال هنوز هم یک سال هیجان انگیز است

کارت‌های گرافیک به صورت دوساله کار می‌کنند و سال 2024 سال هیجان انگیزی است،مهم نیست که چگونه از آن استفاده کنید. با توجه به اینکه اینتل، AMD و انویدیا در حال حاضر نسخه‌های نسل فعلی خود را پشت سر گذاشته‌اند، و حتی یک به‌روزرسانی فوق‌العاده نیز داشته ایم، زمان آن رسیده که نسل بعدی ظاهر شود. جدول زمانی هنوز مبهم است، اما یک چیز قطعی است – GPU های نسل بعدی به سرعت وارد بازار می شوند.

اگر قصد دارید رایانه شخصی خود را ارتقا دهید، ممکن است منطقی باشد که منتظر بمانید تا ببینید بقیه سال چه خواهد شد. قیمت‌های GPU در حال حاضر برای چندین کارت کاهش یافته است و در پایان سال قفسه‌ها برای گزینه‌های جدید خالی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.