۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۱
کد خبر: 85459832
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جشنواره اقوام محل دیده شدن ناشناخته‌ها است

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۳۱
کد خبر: 85459832
جشنواره اقوام محل دیده شدن ناشناخته‌ها است

تهران- ایرنا- عضو هیات انتخاب جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی می‌گوید ما فیلمسازان درخشان و خوبی در اقصی نقاط کشور داریم، هرچند آن‌طور که باید دیده نشده‌اند یا فرصتی برای نمایش آثارشان فراهم نشده است و این جای خالی با جشنواره اقوام ایرانی پر می‌شود.

مریم بحرالعلومی فیلمساز که در هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه داستانی نخستین دوره این رویداد حضور دارد، درباره کیفیت آثار ارائه‌شده به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ما بیش از ۴۰۰ فیلم داستانی کوتاه را بازبینی کردیم و فهرست انتخابی خودمان را با توجه به ارزیابی‌هایی که داشتیم جدا کردیم و درنهایت به فیلم‌هایی رسیدیم که اسامی آن‌ها اعلام شد.

وی ادامه داد: فیلم‌هایی با حال و هوای شهرستان‌ها و فضاهای بومی‌تر ساخته شده بودند، آثار خوبی بودند و این کار ما را در انتخاب سخت می‌کرد.

کارگردان فیلم «شهربانو» درباره دغدغه‌های فیلمسازان آثار با موضوع اقوام توضیح داد: این دغدغه در بسیاری از فیلم‌ها مشهود بود. درواقع موضوعی بود که هم خود فیلمسازان و برگزارکنندگان و هم ما به‌عنوان اعضای هیات انتخاب روی آن بحث داشتیم.

جشنواره موضوعات محوری مشخص کرده است و اسم آن نیز اقوام ایرانی است. حالا سؤالاتی مطرح بود، ازجمله این که آیا فیلم‌ها لزوماً باید بومی باشند؟ باید قومیتی باشند؟ یا اصلاً می‌توان تهران را به‌عنوان پایتخت، قوم در نظر گرفت؟ تلاش این بود که در تنوع آثار انتخابی همه اقوام ازجمله قومی که برای تهرانی‌ها و ساکنان این شهر و اقوامی که در تهران به‌عنوان مهاجر حضور دارند، در نظر بگیریم و نگاهمان مشخصاً به شهرها و روستاهایی نباشد که فضای بومی و قومیتی به شکل مستدل دارند. چه‌بسا در فرم جشنواره نیز محل تولد فیلمساز و اصالت او برای دبیرخانه حائز اهمیت بود که او اهل کجاست و این دیدگاه و نگاه قومیتی که در موضوع خود که بعضاً اجتماعی است، چه نوعی است و چه خروجی دارد.

جشنواره اقوام می‌تواند اتفاق ویژه‌ای را رقم بزند

کارگردان فیلم «پاسیو» درباره ایده‌های نو با محوریت اقوام اظهار کرد: فکر می‌کنم فهرست بسیار جامعی انتخاب شد و از تمام استان‌ها و شهرها آثاری در جشنواره حضور دارند. به دلیل این که جشنواره نخستین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و در ابتدای راه شکل‌گیری قرار دارد، طبیعی است فعلا به آن اثرگذاری نرسیده باشیم، اما چون موضوع مهمی است و توجهی که به اقوام باید تاکنون می‌شد، همچنان کمرنگ است، می‌تواند اتفاق ویژه‌ای را رقم بزند.

این جشنواره می‌تواند ایجاد انگیزه کند تا حتی در جشنواره‌های بین‌المللی نیز آثاری با محوریت اقوام حضور داشته باشند و اقوام ایرانی به‌خوبی و درستی معرفی شوند

وی گفت: به‌طوریکه در سال‌های آتی فیلمسازان مشخصاً برای این جشنواره فیلم بسازند و با نگاه قومیتی به اقوام بپردازند و در کلان‌شهرها نیز نگاه و توجه به اقوام از مرحله نگارش محفوظ بماند و فیلم‌هایی با محوریت اقوام ایرانی ساخته شود. این جشنواره می‌تواند ایجاد انگیزه کند تا حتی در جشنواره‌های بین‌المللی نیز آثاری با محوریت اقوام حضور داشته باشند و اقوام ایرانی به‌خوبی و درستی معرفی شوند.

وی افزود: با توجه به نگاه بین‌المللی که برگزارکنندگان برای سال‌های آتی جشنواره دارند، فکر می‌کنم می‌توانیم شاهد اتفاقات درخشان در این حوزه باشیم.

جای خالی اقوام در آثار سینمایی

بحرالعلومی در ادامه درباره جای خالی این رویداد در میان جشنواره‌های سینمایی بیان کرد: در آثار سینمایی نسبت به اقوام شاهد این جای خالی هستیم و متأسفانه در سینمای جدی چه کوتاه و چه بلند، فیلم‌هایی که به اقوام پرداخته‌اند مخاطب کمتری را به سمت خود می‌آورند، اما با تلفیق سینمای قومیتی و بدنه یا روشنفکری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، کمدی و ... می‌توانیم مخاطب را نیز به سمت سینمای اقوام بیاوریم و حتی سینماگران اقوام مختلف را نیز پرورش دهیم و به کشف آن‌ها کمک کنیم.

وی اداه داد: ما فیلمسازان درخشان و خوبی در اقصی نقاط کشور داریم، هرچند آن‌طور که باید دیده نشده‌اند یا فرصتی برای نمایش آثارشان فراهم نشده است و این جای خالی با جشنواره اقوام ایرانی پر می‌شود، ضمن این که جشنواره به پر شدن جای خالی باقی موارد نیز کمک می‌کند.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌شود.

بخش اصلی جشنواره شامل فیلم‌های داستانی (سینمایی و کوتاه)، مستند، انیمیشن، فیلمنامه و نماهنگ منطبق با موضوع جشنواره است که گستره‌ زیست‌بوم، آیین‌های فرهنگی و مذهبی، سبک زندگی، آداب و رسوم و سنن اقوام ایرانی، تاریخ اقوام، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و ظرفیت‌های گردشگری را در برمی‌گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha