اجتماعی

بوکر عربی 2024 به رمان‌نویس اسیر فلسطینی رسید

رمان «صورتکی به رنگ آسمان» اثر نویسنده فلسطینی باسم خندقجی برنده جایزه بین‌المللی داستان عربی (بوکر) در سال ۲۰۲۴ شد.

میدل ایست نیوز: رمان «صورتکی به رنگ آسمان» اثر نویسنده فلسطینی باسم خندقجی برنده جایزه بین‌المللی داستان عربی (بوکر) در سال ۲۰۲۴ شد.

به گزارش «CNN» در جریان یک رویداد در ابوظبی در روز یکشنبه، نبیل سلیمان، رئیس هیئت داوران، اعلام کرد که هیئت داوران رمان برنده را از میان ۱۳۳ رمان نامزد جایزه برای این دوره به عنوان بهترین رمان منتشر شده بین ژوئیه ۲۰۲۲ و ژوئن ۲۰۲۳ انتخاب کرده است.

ناشر رمان، رعنا ادریس، مالک دار الآداب در بیروت، این جایزه را از طرف نویسنده باسم خندقجی دریافت کرد.

نبیل سلیمان، رمان‌نویس سوری و رئیس هیئت منصفه گفت: «در این رمان، امر شخصی با امر سیاسی، به روش‌های نواورانه ترکیب می‌شود. این یک رمان است که عشق و دوستی را به عنوان یک هویت برای انسان بالاتر از همه وابستگی‌ها اعلام می‌کند.»

یاسر سلیمان، رئیس هیئت امنای جایزه بین المللی داستان عربی (بوکر)، نیز گفت: رمان باسم خندقجی در دنیایی سرگردان است که در آن زمان حال با گذشته تقاطع دارد و خود با دیگری برخورد می‌کند. هردوی آنان دوزخیان روی زمین هستند اما یکی قربانی دیگری است. در این رابطه، “نکبت” فلسطینی به یک بنای یادبود به عنوان یادگاری از یک فاجعه انسانی تبدیل می‌شود.

باسم خندقجی در سال ۱۹۸۳، رمان‌نویس فلسطینی در نابلس متولد شد. او روزنامه‌نگاری و رسانه را در دانشگاه ملی النجاح نابلس آموخت کرد و ۲۱ ساله بود که مقامات اسرائیلی او را از سال ۲۰۰۴ دستگیر کردند.

خندقجی تحصیلات دانشگاهی خود را از زندان با حضور در دانشگاه قدس به پایان رساند و رساله‌ای درباره مطالعات علوم سیاسی در اسرائیل تدوین کرد.

جایزه جهانی رمان عربی که با حمایت مؤسسه جایزه بوکر و مرکز زبان عربی ابوظبی وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی در امارات متحده عربی فعالیت می‌کند از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان عرب است.

برندگان این جایزه ضمن دریافت مبلغ 50 هزار دلار از فرصت ترجمه و انتشار اثرشان به زبان انگلیسی برخوردارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا