معاملات ثانویه نیاز اولیه کرادفاندینگ

یکی از چالش‌های پیش رو لزوم قرارداد عامل با یک نهاد مالی است. از طرفی مجموعه‌های خصوصی به جز نهادهای مالی که تخصص کراد فاندینگ یا تامین مالی خرد بر بستر آنلاین را دارند و از سابقه فعالیت در حوزه تکنولوژی برخوردارند.

یکی از چالش‌های پیش رو لزوم قرارداد عامل با یک نهاد مالی است. از طرفی مجموعه‌های خصوصی به جز نهادهای مالی که تخصص کراد فاندینگ یا تامین مالی خرد بر بستر آنلاین را دارند و از سابقه فعالیت در حوزه تکنولوژی برخوردارند، می‌توانند مستقیما مجوز گرفته و فعالیت کنند. همانطور که به تازگی سازمان بورس به سایر فعالان حقوقی غیر نهادمالی حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه اعم از صندوق‌های پژوهش و فناوری مجوز تصدی سمت مدیریت صندوق‌های جسورانه و خصوصی را اعطا کرده است. یکی دیگر از مسائل موجود، معاملات ثانویه گواهی‌های شراکت هستند که مشخص نیست این معاملات به چه صورت آغاز می‌شود.
ایجاد امکان معاملات ثانویه در این بازار ضرورتی است‌که به خروج سرمایه‌گذاران و نقدشوندگی اوراق کمک می‌کند. همچنین با توجه به بزرگ‌تر شدن اقتصاد و تورم موجود، پیشنهاد می‌شود افزایش سقف‌های تامین مالی جمعی با نظر کارگروه ارزیابی و تایید هیات مدیره سازمان بورس مدنظر قرار گیرد. نکته بعدی این است که سقف امکان مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی شراکت افزایش یابد و این به تقاضای بازار هم کمک می‌کند. درهر حال لازم است که هر از چند سال، در مقررات تجدید نظر شود. مقررات فعلی از سال ۹۷ و قبل از آن وجود داشته و پنج، شش سالی از تدوین این مقررات می‌گذرد که با تغییرات کوچک در این مقررات می‌توانیم بازار را روان‌تر کنیم. هزینه تضامین، هزینه‌ای است که توسط متقاضی تامین مالی پرداخت می‌شود. یکی از چالش‌های موجود این است ضمانتی که خود شرکت می‌دهد جزو هزینه‌های تامین مالی محسوب می‌شود؛ این امر در جهت حمایت از حقوق سهامداران انجام شده و تا حدودی شاید بتواند اطمینان سهامدار خرد را برآورده کند.
به علاوه مقرره اخیر شورای عالی بورس مبنی بر امکان مشارکت در طرح‌های تامین مالی جمعی با ارزهای رایج دنیا، امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور را فراهم آورده که نمونه مثبتی از حمایت نهاد ناظر از بازار تامین مالی جمعی در کشور است. بازار تامین مالی جمعی هنوز در مراحل ابتدایی رشد و تکامل قرار دارد و با توجه به رویکرد نهادهای ناظر به این بازار نوظهور می‌تواند به مهمترین بازار تامین مالی مستقیم شرکت‌های کوچک و متوسط که نقش اساسی در اقتصاد ایفا می‌کنند، بدل شود. جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خرد حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای از یک سو و بهینه شدن مقررات و توجه به متقاضی تامین مالی از سوی دیگر با تنظیم‌گری متناسب و کارا در این بازار اتفاق خواهد افتاد.

  • حسین نظام دوست - کارشناس مالی
  • شماره ۵۳۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 494132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =