۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۲

فیلمساز ایرلندی مطرح کرد؛

همیشه شیفته فرهنگ ایران و مبارزه‌اش با استعمار بودم/ ضرورت ارتباط

همیشه شیفته فرهنگ ایران و مبارزه‌اش با استعمار بودم/ ضرورت ارتباط

شان موری فیلمساز ایرلندی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش های رسانه‌ای بیان کرد که ایران از طریق ارتباط با رسانه های مستقل اروپایی می تواند تصویر واقعی خود را نمایش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین دوره از جشنواره بین المللی رسانه‌ای صبح با دبیری محسن یزدی قرار است از ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز شود و در بخش های مختلفی در حوزه سینما، برنامه تلویزیونی، نماهنگ و دیگر قالب‌ها برگزار می شود. همچنین در این جشنواره از فیلمسازان و برنامه سازان و تولید کنندگان محتوا در عرصه بین الملل برای حضور در جشنواره نیز دعوت شده است.

شان موری فیلمساز ایرلندی با اشاره به آشنایی اش با ایران از طریق رسانه و شبکه پرس تی وی بیان کرد: در سفر اخیرم به تهران با چند رسانه ایرانی آشنا شدم، البته پیش‌تر هم از طریق شبکه بین‌المللی «پرس تی‌وی» با فضای رسانه‌ای ایران آشنایی داشتم، همیشه شیفته فرهنگ این کشور و نحوه مبارزه‌اش با استعمار و امپریالیسم و پیروزی انقلاب اسلامی در ۴۵ سال گذشته بوده‌ام.

وی درباره برگزاری دومین دوره جشنواره بین المللی رسانه ای صبح و حضور رسانه های غربی در این جشنواره ها بیان کرد: برگزاری همایش هایی با حضور رسانه‌های مستقل غربی می‌تواند کارساز باشد.

واقعیت ایران با آنچه رسانه‌های غربی تصویر می‌کنند تفاوت دارد

موری با بیان اینکه رسانه‌های غربی، ایران را کشوری جهان‌سومی معرفی می‌کنند، افزود: به‌عنوان کسی که به ایران سفر کرده معتقدم واقعیت این کشور با آنچه رسانه‌های غربی تصویر می‌کنند تفاوت دارد، آنچه در سفر به ایران دیدم کشوری زیبا و عالی بود و این تصویر برایم عجیب نبود، زیرا مدت زیادی درباره فرهنگ ایران، به‌ویژه فرهنگ باستانی و نحوه تبدیل آن به فرهنگ اسلامی کنونی مطالعه کرده‌ام و این موضوع برای من جذاب است. این در حالی است که رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند کشورهایی مثل ایران را به‌عنوان کشوری ضعیف نشان دهند و مردم خود را نسبت به کشورهایی همچون ایران، در ناآگاهی نگه دارند.

این فیلمساز ایرلندی ادامه داد: برای از میان برداشتن این تصور و برای ارتباط با افکار عمومی غرب بهترین راه، ایجاد شبکه ارتباطی و توسعه ارتباطات با رسانه‌های مستقل در کشورهای غربی است. امروزه با حضور و شکوفایی سایت‌های خبری مستقل وارد مرحله جدیدی شده‌ایم؛ رسانه های اجتماعی و دیجیتال در حال گسترش، زمینه خوبی برای ایجاد روابط با کشورهایی مانند ایران به وجود آورده اند.

برگزاری همایش‌هایی که بتواند ارتباطات با رسانه‌های مستقل را تقویت کند می‌تواند بسیار اثرگذار باشد

وی درباره برگزاری همایش هایی برای برقراری این ارتباط با رسانه های مستقل گفت: در این مسیر برگزاری همایش‌هایی که بتواند ارتباطات با رسانه‌های مستقل را تقویت کند می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. باید در ایران کنفرانس‌هایی به‌منظور توسعه روابط با رسانه‌های مستقل در سرتاسر جهان برگزار شود و حضور کارشناسان غربی در این همایش‌ها، می‌تواند به رسانه‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف کمک کند.

موری با تأکید بر این مساله که امروز شاهد بی‌عدالتی بسیاری در فلسطین هستیم، افزود: مساله فلسطین یکی از مسایل مهم امروز افکار عمومی جهان است و رسانه‌های بین‌المللی مستقل و ایرانی می‌توانند روی آن اشتراک نظر داشته باشند؛ متأسفانه شاهد بی‌عدالتی بسیاری در فلسطین هستیم و در این‌ رابطه فیلمسازان رسانه‌های مستقل غربی با رسانه‌های ایرانی هم‌عقیده هستند و می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم کند.

وی اضافه کرد: اگرچه به دلیل تحریم‌های غرب، نمی‌توان با کشورهایی که تحریم‌هایی را علیه مردم ایران تحمیل کرده‌اند، همکاری زیادی داشت اما با توجه به زمینه‌های همکاری که وجود دارد، تقویت روابط با رسانه‌های غربی برای ایران می‌تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

رسانه‌های غربی همواره تلاش کرده‌اند که ایران را در تنگنا به تصویر بکشند

موری گفت: غربی‌ها در حوزه رسانه، سال‌ها جلوتر از کشورهایی مانند ایران هستند. کارکردن روی پیام مشترک میان رسانه‌های مستقل در غرب و ایران در کیفیت و کمیت تولید محتوا بسیار مهم است. هرچند فکر می‌کنم از طریق استفاده از شرکت‌های رسانه‌ای، می‌توانید محتوای خود را معرفی و ارایه کنید. البته تولید محتوای باکیفیت و دسترسی به افکار عمومی بدون مشکل نیست و موانعی وجود دارد که موانع مالی یکی از این مشکلات است.

وی افزود: رسانه‌های غربی همواره تلاش کرده‌اند که ایران را در تنگنا به تصویر بکشند. هرچند فکر می‌کنم از همان ابتدا، ایران نسبت به اتفاقات در حال وقوع تا حد زیادی صبور بوده است.

این فیلمساز ایرلندی تاکید کرد: جنایات و نسل‌کشی اسراییل در غزه به دلیل شباهت‌هایی که با استعمار بریتانیا و آنچه این کشور در ایرلند انجام داده بود، با واکنش نسل جوان آمریکایی و انگلیسی همراه بود، این موضوع امید بسیاری نسبت به پایان اسراییل و از بین رفتن ایدئولوژی صهیونیسم ایجاد کرد و فکر می‌کنم آنچه اسراییل از ۱۱ اکتبر به بعد انجام داد، مسیر غیرقابل بازگشتی را رقم زده است.

دومین جشنواره بین المللی رسانه‌ای «صبح» ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد به دبیری محسن یزدی در سه بخش «اصلی»، «معاونت برون مرزی» و «فلسطین» برگزار می شود.

کد خبر 6091758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha