| کد مطلب: ۱۱۱۵۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد

روش راحت برای خلاصی از شر آلرژی بهاری

همه آنهایی که با آلرژی بهاره دست و پنجه نرم می‌کنند با علائم این بیماری کاملا آشنا هستند. آبریزش بینی و چشم، خارش و گرفتگی سیستم تنفسی، عطسه و سرفه و… از علائم بارز این بیماری است.

روش راحت برای خلاصی از شر آلرژی بهاری

به گزارش آرمان ملی آنلاین،  البته خستگی مفرط، تهوع و در موارد حاد، درگیری ریه نیز ممکن است اتفاق بیفتد که با این حساب نمی‌توان به سادگی از کنار آلرژی‌های فصلی گذشت و بهبود علائم را به گذر فصل سپرد، زیرا ممکن است این مشکلات برای ماه‌ها تداوم پیدا کرده و زندگی عادی فرد را مختل کند. معمولا در این مواقع مداخلات پزشکی جواب می‌دهد اما به هر حال استفاده مداوم از داروهای خوراکی و تزریقی آلرژی که برخی از آنها نیز منجر به سرکوب سیستم ایمنی می‌شود، احتمال عوارض دارویی را بالا می‌برد که به همین سبب توصیه می‌شود، افراد مبتلا به آلرژی شیوه‌های درمانی از طریق طب سنتی را امتحان کنند.

درمانی بی‌برو برگرد با «حجامت آلرژی»

دوری از آلرژن‌ها معمولا به عنوان اولین راهکار پیشنهادی مطرح می‌شود. راهکاری که کارشناسان طب سنتی اعتقاد چندانی به آن ندارند و معتقدند که دوری از آلرژن‌ها عملا اقدامی غیرممکن است، زیرا انسان خواسته و ناخواسته در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد و تا آخر عمر نمی‌تواند دوری از آلرژن‌ها را ادامه دهد. مثلا فردی که در جوار گل و گیاه زندگی می‌کند یا فردی که در دامداری مشغول به کار است و به این مواد آلرژی دارد، چطور می‌تواند کار و زندگی خود را به خاطر آلرژی رها کند؟ طب سنتی برای حل این مساله، راهکاری قطعی دارد و حجامت آلرژی را پیشنهاد می‌دهد. دکتر خیراندیش پدر طب سنتی ایران در این باره می‌گوید: «حجامت آلرژی، کمی با حجامت معمولی تفاوت دارد. در این نوع حجامت که ممکن است یک تا ۳ بار انجام شود، مواد آلرژی‌زا به محل حجامت مالیده می‌شود تا بدن نسبت به آن مواد مصونیت پیدا کند. عملکرد این کار مانند واکسیناسیون است و به سرعت جواب می‌دهد. یعنی دیگر نیازی نیست که فرد کلی از عمر خود را در کلینیک‌های آلرژی سپری کند و یا مدام از آلرژن‌ها فراری باشد.»

معجزه خاکشیر را دست کم نگیرید

گرچه حجامت به عنوان راهکاری مهم در درمان آلرژی توصیه می‌شود اما با این حال طب سنتی، توصیه‌های خوراکی هم دارد که در بین همه خاکشیر به عنوان یکی از ساده‌ترین و پرطرفدارترین راهکارها توصیه می‌شود. دکتر مرتضی کردافشاری متخصص طب سنتی در این باره توضیح می‌دهد: «ترکیب خاکشیر با شربت لیمو و عسل ترکیبی کاملا ساده و بی‌ضرر است که خوردن روزی چند استکان از آن به صورت گرم، می‌تواند به رفع آلرژی کمک بسزایی کند. همچنین ترکیبی از رنده یا فالوده سیب با کمی خاکشیر هم بسیار اثرگذار است. این ترکیب را باید روزی سه بار یعنی قبل از ناهار، عصر و شب هربار به میزان یک لیوان مصرف کرد و درمان را تا دو هفته ادامه داد، آن وقت خواهید دید که چطور حساسیت‌ها کاهش یافته و کاملا از بین می‌رود.» البته براساس نسخه‌های طب سنتی ترکیب شربت خاکشیر با عرق کاسنی و شکر یا سکنجبین نیز طرفداران زیادی دارد که خوردن آن در طول روز به میزان چند استکان توصیه می‌شود.

از هویج تا بابونه و تخمه کدو؛ راهکارهایی ساده و بی‌دردسر

احتمالا لیست بلند بالایی برای درمان آلرژی به صورت خانگی وجود دارد اما در اینجا به چند مورد از مهمترین و در دسترس‌ترین خوراکی‌ها اشاره می‌کنیم تا برای درمان خانگی آلرژی دچار سردرگمی نشده و بدون دردسر به بهبودی دست پیدا کنید. دکتر کردافشاری دو نسخه مهم دیگر هم دارد. خوردن روزانه یک مشت تخم کدو به همان اندازه که لذت بخش است به همان اندازه هم می‌تواند در بهبود آلرژی اثرگذار باشد. همچنین ترکیب هویج رنده شده با ۲ قاشق سرکه طبیعی انگور بعد از هر وعده غذا نیز از توصیه‌های مهم و ساده کردافشاری برای درمان آلرژی است. و اما بابونه؛ این گل‌های ریز یکی از مهم‌ترین گیاهانی هستند که متخصصان طب سنتی برای بهبود سیستم ایمنی و همچنین آلرژی توصیه می‌کنند. می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری بابونه رادر آب جوش ریخته و ۵ دقیقه اجازه دهید دم بکشد و سپس با مقداری عسل و آب لیموترش ترکیب کرده و به مدت ۳ روز و روزی ۳ تا ۴ بار میل کنید. البته بخور بابونه نیز برای دفع آلرژن‌ها و تسکین حساسیت‌های فصلی توصیه می‌شود. علاوه بر این‌ها، چای سبز، جوشانده آویشن یا گزنه، دمنوش سیاه دانه و ترکیب شیرگرم با یک قاشق چایخوری زردچوبه نیز گزینه‌های مناسبی برای تسکین آلرژی به شمار می‌روند.

روغن‌هایی که آلرژی را کله پا می‌کنند

یکی دیگر از نسخه‌های طب سنتیح استفاده از روغن‌ها برای بهبود آلرژی است. مثلا چرب کردن پیشانی با روغن‌های گرم مانند بادام تلخ، بابونه و سیاه‌دانه می‌تواند نقش مؤثری در درمان داشته باشد.به گفته دکتر حسین نژاد متخصص گوش حلق و بینی؛ چرب کردن صورت و مخاط بینی با روغن بنفشه، مالیدن روغن بنفشه به پیشانی و یا چکاندن آن در بینی سبب تقویت مخاط شده و علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. همچنین بخور چند قطره روغن اکالیپتوس یا مقداری جوهر نعناع طی چندبار در روز نیز در کاهش علائم آلرژی موثر است. حسین‌نژاد همچنین شست و شوی بینی و گلو با آب نمک رقیق را توصیه می‌کند. برای این کار، باید آب نمک را با قطره چکان در بینی بریزید و سپس بینی را تخلیه کنید و از غرغره آب نمک نیز کمک بگیرید. البته بیماران فشارخونی باید در این روش بسیار احتیاط کنند. گرچه در این گزارش از مهم‌ترین روش‌های طب سنتی جهت بهبود آلرژی برایتان گفتیم و حالا می‌دانید که به سادگی می‌توان با چند مورد از این درمان‌های خانگی به جنگ آلرژی رفت اما با این حال در استفاده از روش‌های پیشنهادی زیاده روی نکنید و درصورت شدت آلرژی حتما از متخصصان طب سنتی کمک بگیرید.

 

منبع : فارس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار