خبر اولسیاسی

جزئیات پیشنهاد 3 مرحله‌ای مصر برای آتش‌بس در نوار غزه

میانجیگران مصری و قطری در حال برقراری تماس‌های گسترده با هیئت‌های حماس و رژیم صهیونیستی با هدف پر کردن شکاف بین مواضع در خصوص پیشنهاد مصر برای آتش‌بس و تبادل اسرا هستند.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه به شبکه «الشرق» خبر دادند که میانجیگران مصری و قطری در حال برقراری تماس‌های گسترده با هیئت‌های جنبش حماس و رژیم صهیونیستی با هدف پر کردن شکاف بین مواضع در خصوص پیشنهاد مصر برای آتش‌بس و تبادل اسرا هستند و افزودند که تلاش‌ها پیشرفت‌هایی داشته است.

این منابع انتظار دارند که مصر از دو هیأت دعوت کند تا به زودی به قاهره سفر کنند تا در مورد برخی از موضوعات باقی مانده در این پیشنهاد گفت‌وگو کنند. این منابع نسبت به دستیابی به توافق ابراز خوشبینی کردند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، طی دو تماس تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و عباس کامل، مدیر سازمان اطلاعات مصر گفت وگو و تحولات مربوط به مذاکرات در خصوص آتش‌بس در غزه را بررسی کردند.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اشاره کرد که به زودی یک هیئت از این جنبش به مصر سفر می کند.

هنیه، نقش قطر در میانجیگیری را تحسین و بر مثبت بودن بررسی پیشنهاد آتش بس که اخیرا دریافت کرده تاکید کرد.

جزئیات پیشنهاد مصر برای آتش‌بس

بر اساس این گزارش، پیشنهاد مصر شامل ۳ مرحله است که مرحله اول ۴۰ روز، مرحله دوم ۴۲ روز و مرحله سوم ۴۲ روز به طول می‌انجامد.

مرحله اول شامل توقف موقت عملیات نظامی بین دو طرف و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی به سمت شرق و دور از مناطق پرجمعیت به منطقه‌ای نزدیک به مرز در تمام مناطق نوار غزه به جز دره غزه است.

در مورد مبادله اسرا در مرحله اول، پیشنهاد مصر تصریح می‌کند که حماس ۳۳ زندانی را آزاد می‌کند که شامل تمامی اسرای زنده اسرائیلی شامل زنان و سربازان غیرنظامی، کودکان زیر ۱۹ سال، سالمندان بالای ۵۰ سال و … بیماران و مجروحان می‌شود.

در مقابل، رژیم صهیونیستی به ازای هر زندانی اسرائیلی ۲۰ کودک و زن فلسطینی را بر اساس لیست‌های ارائه شده از سوی حماس بر اساس قدیمی‌ترین بازداشت‌ها و ۲۰ زندانی مسن را آزاد می‌کند، مشروط بر اینکه باقی‌مانده محکومیت آن‌ها از ۱۰ سال بیشتر نباشد.

این پیشنهاد همچنین تصریح می‌کند که حماس تمام سربازان زن اسرائیلی زنده را که در 7 اکتبر در خدمت نظامی فعال بودند آزاد می‌کند و اسرائیل به ازای هر سرباز زن، ۴۰ اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند، از جمله ۲۰ نفر که به حبس ابد محکوم شده‌اند و ۲۰ نفر دیگر که محکوم نشده‌اند با حفظ این حق برای اسرائیل تا بیش از ۲۰۰ نام را رد کند یا زندانیان محکوم به حبس ابد را به خارج از کشور یا به نوار غزه تبعید کند و آنها به کرانه باختری نروند.

حماس به شدت به این موضوع که به اسرائیل حق رد و اخراج می‌دهد، اعتراض کرده، اما منابع به «الشرق» گفتند که در ساعات اخیر پیشرفت‌هایی در این زمینه رخ داده است.

بازگشت آوارگان

در مورد بازگشت غیرنظامیان آواره به مناطق مسکونی خود، پیشنهاد مصر تصریح می‌کرد که این بازگشت در هفتمین روز از اجرایی شدن توافقنامه و پس از آزادی تمامی زنان اسرائیلی  صورت گیرد.

در این پیشنهاد آمده است که هواپیمای نظامی و شناسایی اسرائیل در نوار غزه به مدت ۸ ساعت در روز و به مدت ۱۰ ساعت در روزهای آزادی بازداشت شدگان و اسرا متوقف شود.

پیش‌نویس توافقنامه تصریح می‌کند که نیروهای اسرائیلی پس از آزادی دو سوم بازداشت شدگان به ویژه از محور الشهدا و محور کویت در شرق صلاح الدین، در بیست و دومین روز از نوار غزه مرکزی عقب‌نشینی خواهند کرد.

این پیشنهاد به تسهیل ورود «مقدار فشرده و مناسب» از کمک‌های بشردوستانه تصریح می‌کند که شامل مواد امدادی و سوخت (۵۰۰ کامیون، از جمله ۵۰ کامیون سوخت، از جمله ۲۵۰ کامیون به شمال)، از جمله سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه، و تجهیزات نیاز به آواربرداری، بازسازی و راه‌اندازی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و نانوایی‌ها در تمام مناطق نوار غزه می‌شود.

اختلاف بر سر آتش‌بس

بر اساس این پیش‌نویس، مذاکرات غیرمستقیم حداکثر تا شانزدهمین روز از آغاز مرحله اول آتش‌بس و پس از آزادی نیمی از بازداشت‌شدگان، برای توافق بر سر تمهیدات لازم برای بازگشت آرامش پایدار آغاز می‌شود.

حماس خواستار تبدیل این بند به متنی الزام‌آور برای آرامش دائمی یعنی آتش‌بس است و نه شروع بحث در مورد آن.

یکی از مقامات این جنبش به «الشرق» گفت: ما ترس زیادی داریم که اسرائیل بلافاصله پس از پایان مرحله اول دوباره جنگ را به بهانه عدم توافق بر سر شرایط آرامش دائمی از سر بگیرد.

وی افزود: ارتباطات فشرده‌ای بین میانجی‌ها و دو طرف با هدف تغییر این متن در حال انجام است.

کمک‌های بشردوستانه

پیش‌نویس توافق تصریح می‌کند که سازمان ملل متحد، آژانس‌های مربوطه آن و سایر سازمان‌های بین‌المللی به ارائه خدمات بشردوستانه در تمام مناطق نوار غزه ادامه خواهند داد و این امر در تمام مراحل توافق ادامه خواهد داشت.

این پیشنهاد آغاز بهسازی زیرساخت‌ها (برق، آب، فاضلاب، ارتباطات و جاده‌ها) در تمام مناطق نوار غزه و تأمین تجهیزات دفاع مدنی لازم برای حذف آوار و تداوم این امر در تمام مراحل توافق را تصریح می‌کند.

از روز چهاردهم، تعداد مورد توافق بر سر تعداد مجروحان نظامی حماس اجازه عبور از گذرگاه رفح برای دریافت معالجه را خواهند داشت.

در مرحله دوم پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادی مصر، توافق بر سر تمهیدات لازم برای برقراری آرامش دائمی تکمیل می‌شود و لازم الاجرا شدن آن قبل از آغاز تبادل اسرا بین دو طرف اعلام می‌شود. تمام مردان اسرائیلی زنده، در ازای تعداد توافق شده اسیران در زندان‌های اسرائیل، زندانیان در اردوگاه‌های بازداشت اسرائیل که در طول جنگ ایجاد شده بودند، و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه آزاد خواهند شد.

این مقام حماس به الشرق گفت که جنبش بیم آن دارد که اسرائیل در این مرحله از توافق دوری کند، بنابراین خواستار متنی الزام‌آور در مورد آتش بس است.

این پیشنهاد همچنین تصریح می‌کند که در این مرحله تمهیدات لازم برای بازسازی همه جانبه منازل، تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی تخریب شده در اثر جنگ انجام خواهد شد.

بازسازی

در مورد مرحله سوم پیش‌نویس توافق، تمامی اجساد و بقایای کشته شدگان پس از ورود و شناسایی توسط دو طرف مبادله خواهد شد.

طرح بازسازی غزه طبق پیش‌نویس توافقنامه شامل خانه‌ها، تاسیسات غیرنظامی و زیرساخت‌ها به مدت ۵ سال ادامه خواهد داشت.

طرف فلسطینی از بازسازی زیرساخت‌ها و تاسیسات نظامی خودداری می‌کند و هیچ گونه تجهیزات، مواد خام یا سایر اجزای مورد استفاده برای مقاصد نظامی وارد نمی‌کند.

حماس خواستار روشن شدن این نکته است تا اسرائیل از واردات مواد بازسازی به دلیل استفاده دوگانه غیرنظامی و نظامی جلوگیری نکند.

در این پیشنهاد تصریح شده است که ایالات متحده، مصر و قطر اجرای آن را تضمین می‌کنند، در حالی که حماس خواستار اضافه شدن روسیه و ترکیه به این فهرست شده است.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا