سیاسی

عفو بین الملل خواستار توقف تعرضات اقلیم کردستان به روزنامه‌نگاران شد

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که مقامات اقلیم کردستان عراق باید تعرض به حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات را متوقف کنند.

میدل ایست نیوز: سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که مقامات اقلیم کردستان عراق باید تعرض به حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات از جمله بازداشت خودسرانه و ضرب و شتم و محاکمه ظالمانه روزنامه‌نگاران را متوقف کنند.

به گزارش الحره، این سازمان گفت که محدودیت‌ها و ارعاب و حملات به اصحاب رسانه، تاثیر وحشتناکی بر حق آزادی بیان و مطبوعات در اقلیم کردستان عراق داشته است و بسیاری از روزنامه نگاران را مجبور به فرار، مخفی شدن و دست کشیدن از کار رسانه کرده است در حالی که بسیاری از همکاران آنها در زندان هستند.

بیسان فقیه، مسئول کارزارهای مرتبط با عراق در سازمان عفو بین الملل گفت که مقامات اقلیم کردستان عراق افتخار می‌کنند که اقلیم، مرکز آزادی مطبوعات است اما این مساله با توجه به سرکوب روزنامه نگاری و محدودیت‌ها برای روزنامه‌نگاران و ارعاب و محاکمه آنها، ادعایی تمسخر آمیز است.

سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد که در سال 2023، مرکز مترو که در راستای حفاظت از حقوق روزنامه نگاران در اقلیم کردستان عراق فعالیت می‌کند، گفت که 37 نفر بازداشت شده اند و 27 نفر نیز در معرض تعرض، تهدید و اهانت قرار گرفته اند.

مقامات اقلیم کردستان عراق براساس اعلام سازمان عفو بین الملل، دست کم 10 نفر را در سه ماهه نخست 2024 بازداشت کردند.

این سازمان اشاره کرده است که شماری از روزنامه‌نگاران محاکمه و محکوم به حبس به مدت‌های طولانی شده اند و در اکثر موارد، در معرض محدودیت و ارعاب قرار گرفته اند که این امر منجر به ساکت کردن صداهای منتقد شده است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا