قانون پرحاشیه اپل اصلاح شد؛ جلوگیری از ورشکستگی توسعه‌دهندگان کوچک

پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اپ استور اپل / App Store از نمای نزدیک
اپل با اصلاح قانون پرحاشیه‌ی CTF اعلام کرد که در پی ورشکست‌کردن توسعه‌دهندگان کوچک نیست.
تبلیغات

اپل رسماً اعلام کرد که در واکنش به انتقادها، اصلاحاتی در کارمزد جدید Core Technology Fee (یا CTF) اعمال می‌کند تا توسعه‌دهندگان کوچکی که اپلیکیشن‌هایشان وایرال شده است، ورشکست نشوند. کارمزد CTF شامل پرداخت ۰٫۵ یورو به ازای هر بار نصب اپلیکیشن‌ها است؛ البته به شرطی که تعداد نصب از عدد مشخصی فراتر برود.

توسعه‌دهندگان کوچک و مستقل که هیچ درآمدی ندارند، مجبور به پرداخت کارمزد CTF نخواهند بود. دانشجویان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار رایگان و افرادی که از روی سرگرمی اپلیکیشن می‌سازند و نرم‌افزارهای خود را رایگان منتشر می‌کنند، مشمول طرح CTF نخواهند شد. توسعه‌دهندگان باید به‌صورت سالانه «شرایط غیر تجاری» خود را به اپل اطلاع دهند و صرفاً در شرایطی وارد این طرح می‌شوند که اپلیکیشن‌شان هیچ درآمدی در اپ استور کسب نکند.

پس از رونمایی اولیه‌ی CTF، بسیاری از توسعه‌دهندگان نگران شدند که درصورت وایرال‌شدن اپلیکیشن‌هایشان، پرداخت هزینه‌ی سنگین CTF آن‌ها را ورشکست کند. اپل در واکنش به این نگرانی، طرح سه ساله‌ی جدیدی تدوین کرده است.

به محض موافقت توسعه‌دهنده با قوانین تجاری جدید اپ استور، دوره‌ی سه ساله آغاز خواهد شد؛ در طول این دوره اگر اپلیکیشن وایرال شود و از یک میلیون نصب سالانه عبور کند، CTF اعمال نخواهد شد؛ اما تنها درصورتی که درآمد توسعه‌دهنده کمتر از ۱۰ میلیون یورو باشد. اگر درآمد به ۱۰ میلیون یورو برسد، CTF اعمال می‌شود، اما با هزینه‌ی کمتر از حالت عادی.

اگر درآمد توسعه‌دهنده بین ۱۰ میلیون یورو تا ۵۰ میلیون یورو باشد، CTF باید پرداخت شود؛ با این‌حال سقف یک میلیون یورویی در سال برای CTF در نظر گرفته خواهد شد. درصورت عبور درآمد از ۵۰ میلیون یورو، پرداخت کامل CTF بدون هیچ‌گونه تخفیف، الزامی است.

دوره‌ی سه ساله‌ی جدید اپل صرفاً شامل توسعه‌دهندگانی می‌شود که پیش‌تر به یک میلیون نصب در سال دست پیدا نکرده‌اند. تخفیف مربوط‌به CTF از روی درآمد جهانی سالانه محاسبه می‌شود، نه صرفاً درآمد حاصل از اپ استور.

اپل می‌گوید ۹۹ درصد از توسعه‌دهندگان در ابتدای کار مشمول طرح CTF نمی‌شوند؛ بااین‌حال طرح سه ساله‌ی جدید اطمینان حاصل می‌کند که توسعه‌دهندگان کوچک در صورت وایرال شدن اپلیکیشن، با ضربه‌ی بزرگی مواجه نشوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات