فوری؛ سربازان و کسانی که کارت پایان خدمت ندارند، بخوانند

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ضمن تشریح جزئیات اعطای مشوق‌های مهارت آموزی و شرایط بهره‌مندی از آن‌ها گفت که این طرح از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری برای همه مشمولان خدمت سربازی اجرا می‌شود.

فوری؛ سربازان و کسانی که کارت پایان خدمت ندارند، بخوانند
بیشتر بخوانید:

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ضمن تشریح جزئیات اعطای مشوق‌های مهارت آموزی و شرایط بهره‌مندی از آن‌ها گفت که این طرح از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری برای همه مشمولان خدمت سربازی اجرا می‌شود.

به گزارش منیبان، سردار موسی کمالی افزود: اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت، تعویق اعزام به مدت حداکثر ۶ ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به عنوان کمک مربی و مربی در نیروهای مسلح، بکارگیری تخصصی در داخل نیروهای مسلح و اولویت برای استخدام در نیروهای مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان است.

سردار کمالی درباره اینکه هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره مند شود، گفت: هر فرد حداکثر از یک مشوق می‌تواند استفاده کند و حین ثبت نام بر اساس اولویت بندی، می‌توانند تا چهار مشوق را برای خود انتخاب کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه اعطای مشوق‌های سربازان ماهر از ۱۵ اردیبهشت عملیاتی خواهد شد، افزود: مهارت آموزان به چهار گروه دوره‌های کوتاه مدت، فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، گروه پزشکی و پیراپزشکی، فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: دوره‌هایی که در فنی‌وحرفه‌ای، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و فناوری اطلاعات سپری می‌شوند، کوتاه مدت هستند. این گروه با کسب ۲۴۰ امتیاز می‌توانند از بالاترین مشوق استفاده کنند و اگر فردی امتیاز کمتری کسب کند، از مشوق‌های کمتری بهره‌مند می‌شود.

سردار کمالی با بیان اینکه امتیازها را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم و برای ورود به مشوق کسب حداقل ۸۰ امتیاز نیاز است، افزود: امتیاز ۸۰ تا ۱۶۰ جزو گروه اول مشوق محسوب می‌شود که به عنوان مثال در کسری خدمت و مرخصی، ۱۰ روز کسری یا مرخصی به این گروه تعلق می‌گیرد.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ادامه داد: در گروه دوم مشوق‌ها مشمولان باید ۱۶۱ تا ۲۳۹ امتیاز کسب کنند که در این صورت از ۲۰ روز مرخصی یا کسری بهره مند می‌شوند اما در گروه سوم افراد می‌توانند از مشوق‌ به صورت کامل بهره مند شوند و ۲۴۰ امتیاز برای این گروه نیاز است.

وی با بیان اینکه به گروه آموزش‌های کوتاه مدت، بسته به میزان آموزش امتیاز تعلق می‌گیرد، افزود: گروه هنرستانی ها ۲۴۰ امتیاز به بالا و برای گروه پزشکی و پیراپزشکی ۲۴۰ امتیاز به بالا در نظر گرفته شده است.

سردار کمالی اظهار داشت: روش محاسبه برای گروه سایر فارغ التحصیلان که بیشتر از طریق دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند، متفاوت است و سایر فارغ التحصیلان از ۶ مورد می‌توانند امتیاز کسب کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح افزود: این افراد به ازای هر ساعت دوره تخصصی یک امتیاز دریافت می‌کنند و تا ۱۰۰ امتیاز امکان دریافت امتیاز وجود دارد، مورد دوم مهارت‌های شغلی عمومی است که به ازای هر سه ساعت آموزش فرد می‌تواند امتیاز دریافت کند و حداکثر ۴۰ امتیاز دارد همچنین اگر فرد سابقه دستیاری داشته باشد به ازای هر پنج ساعت یک امتیاز و تا ۴۰ امتیاز می‌تواند دریافت کند و مورد چهارم نیز مربوط به کارآموزی و سابقه آزمایشگاهی است که تا ۶۰ امتیاز تعلق می‌گیرد و هر پنج ساعت یک امتیاز دارد.

سردار کمالی ادامه داد: مورد پنجم تدریس است و کسانی که در سطح پایین تر رشته خود را تدریس می‌کنند به ازای هر پنج ساعت تدریس می‌توانند یک امتیاز دریافت کنند و تا ۴۰ امتیاز تعلق می‌گیرد همچنین برای دروس عملی و آزمایشگاهی تا ۵۰ امتیاز تعلق می‌گیرد و هر واحدی پنج امتیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سازمانی قرار است صحت سنجی داشته باشد، گفت: دوره‌های کوتاه مدت در خود سازمان‌ها، مدارس را وزارت آموزش و پرورش، گروه پزشکی را وزارت بهداشت، سایر رشته‌ها را نیز وزارت علوم و دانشگاه های خود و دانشگاه آزاد را نیز همین دانشگاه صحت سنجی مدارک انجام می‌دهد.

سردار کمالی اضافه کرد: برای ثبت نام، افراد می‌توانند به سامانه سخا پلیس مراجعه کنند؛ اعزامی‌های تیر به بعد می‌توانند از این مشوق‌ها بهره‌مند شوند و شامل افراد حین خدمت نمی‌شود.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: افراد حداقل ۲ ماه قبل از اعزام به خدمت باید نسبت به ثبت نام اقدام کنند و از ۱۵ اردیبهشت اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند اقدام کنند.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا جزئیات کاهش سه ماهه طول مدت سربازی را تشریح کرد و به برخی ابهامات و پرسش‌ها در خصوص اینکه برخی شهرستانها مشمول کاهش ۳ ماهه خدمت سربازی نمی‌شوند و سربازان باید همان ۲۱ ماه را بگذرانند پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، اخیرا برخی از خانواده ها در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشتند که کسری سه ماهه خدمت سربازی برای فرزندانشان اجرایی نمی شود. طبق گفته های آنان و با استناد به نظام وظیفه استان برخی شهرستانها مشمول این قانون نمی شود.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا در توضیح این موضوع در گفت وگو با ایرنا گفت: متاسفانه این برداشت اشتباه ناشی از آگاهی ناکافی از قوانین است در صورتی که هیچ تفاوتی میان شهرهای مختلف وجود ندارد و فقط موضوع مناطق عملیاتی یا غیرعملیاتی بر کسری خدمت اثرگذار است.

طبق قانون سربازی افراد بومی باید ۲۱ ماه خدمت سربازی را بگذرانند و هیچ کسری شامل حال آنان نخواهد شد

حسین زاهدی در ادامه افزود: طبق قانون خدمت سربازی برای تمامی مشمولان ۲۴ ماه بود که سال گذشته به ۲۱ ماه کاهش یافت. اما نکته‌ای که افراد به خصوص والدین مشمولان به آن توجه نمی کنند موضوع بومی و غیر بومی بودن سرباز است که عمده اعتراضات در کسری سه ماه خدمت ناشی از همین مسئله است.

وی تشریح کرد: طبق قانون سربازی افراد بومی باید ۲۱ ماه خدمت سربازی را بگذرانند و هیچ کسری شامل حال آنان نخواهد شد. اما مدت خدمت سربازی برای افراد غیربومی ۱۸ ماه است که شامل کسانی که در شهر خود یا نزدیکی محل سکونت خدمت می کنند نمی شود.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا در توضیح شرط غیربومی بودن نیز گفت: کسانی که در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری محل زندگی خود خدمت سربازی را می گذرانند افراد غیربومی و به غیر از آن بومی محسوب خواهند شد. بنابراین مدت ۲۱ ماه سربازی برای کسانی که در محل زندگی خود در هر ارگانی خدمت می کنند ثابت است.

زاهدی همچنین درباره موضوع مناطق عملیاتی و درگیر گفت: طبق تقسیم بندی محل خدمت به مناطق عادی، عملیاتی و عملیاتی درگیر، مدت خدمت نیز متفاوت خواهد بود. برای خدمت در مناطق عملیاتی و عملیاتی درگیر دیگر وضعیت بومی و غیربومی مطرح نیست و میزان خدمت بسته به شرایط منطقه است.

طبق قانون حال حاضر مدت سربازی برای افرادی که در مناطق عملیاتی خدمت می کنند ۱۵ ماه و برای خدمت در مناطق عملیاتی درگیر ۱۴ ماه است.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا، مناطق عملیاتی براساس شرایط هر نهاد نظامی شامل ارتش، سپاه و انتظامی متفاوت است و این تعریف با توجه به نوع خدمت و ماموریتی که در خود آن نهاد تبیین شده، در میزان خدمت سربازی اعمال می‌شود.

زاهدی در پاسخ به اینکه تمامی مناطق مرزی شامل مناطق عملیاتی می شود، گفت: خیر، برای مثال برخی مناطق مانند حاشیه دریای خزر برای تمامی نیروها منطقه عملیاتی درگیر محسوب نمی‌شود. با وجود اینکه این مناطق نیز در فضای آبی به انوان استان مرزی محسوب می شوند، اما برای تمامی نیروهای نظامی منطقه عملیاتی تعریف نشده است و فقط ممکن است برخی از رسته‌های نظامی خود را به عنوان محل عملیاتی تعریف کرده باشند.

وی در پایان نسبت به موضوع کاهش مجدد مدت سربازی تاکید کرد: مشمولان فقط به قوانین موجود اتکا کنند زیرا تا زمانی که قانونی تصویب و ابلاغ نشده است عملاً محلی از اعراب ندارد. ضمن اینکه از مردم می خواهیم تا پیش از مراجعه به مراکز وظیفه عمومی اطلاعات دقیق را مطالعه و نسبت به شرایط خدمت آگاهی و اطلاعات کسب کنند.

یک نماینده مجلس گفت: دولت، بر اساس احکامی که تصویب و ابلاغ شده باید نسبت به اعمال افزایش حقوق و مزایای سربازان اقدام کند.

احمد راستینه اظهار داشت: ما احکام را تحویل دولت دادیم و به دولت اجازه دادیم بر اساس احکام جدول مصارف خود را تدوین کند، خب جداول ارتباطی به حقوق و مزایا ندارد؛ حقوق و مزایا از احکام تبعیت می‌کند لذا بهانه‌ای برای دولت وجود ندارد. دولت بر اساس احکامی که تصویب و ابلاغ شده باید نسبت به اعمال افزایش حقوق و مزایای سربازان اقدام کند.

وی با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت تسهیلات در سال جدید و اینکه آیا با وجود عدم تصویب بودجه و نهایی شدن برنامه هفتم افزایش‌ها در آن اعمال می‌شود، گفت: الان هنوز سال مالی ۱۴۰۲ است و ربطی به کامل نشدن بودجه ندارد، براساس قانون کسانی که سال گذشته ثبت‌نام کردند و دریافت تسهیلات آن‌ها بنا به شرایطی به امسال موکول شده خب به نرخ سال گذشته دریافت می‌کنند و کسانی که امسال پرونده تشکیل داده و ثبت‌نام کنند، به نرخ امسال تسهیلات خود را دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری باید پرداخت شود و آنچه که در اینجا اهمیت دارد احکام بودجه است که تصویب و ابلاغ شده است، بر این اساس عدم بررسی و تصویب جداول بودجه مانعی برای بحث پرداخت تسهیلات ایجاد نمی‌کند.

راستینه همچنین در رابطه با افزایش حقوق سربازان نیز تصریح کرد: ما احکام را تحویل دولت دادیم و به دولت اجازه دادیم بر اساس احکام جدول مصارف خود را تدوین کند، خب جداول ارتباطی به حقوق و مزایا ندارد؛ حقوق و مزایا از احکام تبعیت می‌کند لذا بهانه‌ای برای دولت وجود ندارد. دولت بر اساس احکامی که تصویب و ابلاغ شده باید نسبت به اعمال افزایش حقوق و مزایای سربازان اقدام کند.

ت ت
کدخبر: 212996 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها