۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
افزایش بیکاری زنان جوان در ۲۰ استان

شواهد آماری نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله کل کشور در زمستان ۱۴۰۲نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل بیشتر شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که این نرخ در لرستان به طور عجیبی با رشد ۲۱۸ درصدی مواجه شده و به ۸۶.۲ درصد رسیده است.

به گزارش صدای بورس،آمار منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که در پاییز امسال ۳۶.۴ درصد از زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله جویای کار موفق به پیدا کردن شغل نشده اند. البته این نرخ مربوط به بیکاری زنان جوان کل کشور است. بررسی‌های بیشتر نشان میدهد که این نرخ در میان زنان جوان در برخی استان‌ها بیشتر بوده است.

«لرستان» با ثبت نرخ بیکاری ۸۶.۲ درصدی صدرنشین بیشترین نرخ بیکاری زنان جوان در زمستان ۱۴۰۲ بوده است. بررسی‌های بیشتر نشان می دهد این رقم در لرستان نسبت به زمستان ۱۴۰۱، رشد ۲۱۸ درصدی داشته که رقم بی سابقه ای محسوب می شود. نرخ بیکاری بانوان جوان در سایر استان‌ها در این برهه زمانی کمتر از ۶۵ درصد برآورد شده است.

در سوی دیگر این طیف استان «قزوین» با ثبت نرخ بیکاری ۱۱ درصدی کمترین مقدار این رقم را در گروه بانوان جوان به دست آورده است. در ادامه به بررسی نرخ بیکاری زنان جوان در زمستان ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

موفقیت زنان به دنبال کار، کاهش یافت

نرخ بیکاری یکی از شاخصهای مهم بازار کار است. این نرخ نشان دهنده عدم استفاده کافی از نیروی کار عرضه شده به بازار است. در جامعه شماری از افراد در جستو جوی شغل به سر برده و تمایل به حضور و مشارکت در بازار کار دارند. به این افراد جمعیت فعال گفته میشود. شماری از جمعیت فعال موفق به پیدا کردن کار شده و شاغل میشوند. اما گروهی در این جستو جو ناکام مانده و بیکار می مانند. از محاسبه نسبت افراد بیکار به کل افراد فعال، «نرخ بیکاری» به دست می‌آید.

در واقع بیکاران شماری از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر هستند که تمایل به حضور در بازار کار داشته و در راستای پیدا کردن شغل تلاش کردهاند. اما در نهایت نتوانسته اند شغلی پیدا کنند. جدیدترین دادههای منتشر شده توسط مرکز آمار نشان میدهد در زمستان سال گذشته ۲۲.۵ درصد از افراد جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاضر به مشارکت در بازار کار بوده اند اما موفق به پیدا کردن شغل نشده اند. برخی از این جوانان را زنان و شماری را مردان تشکیل داده اند.

بررسیها حاکی از آن است که نرخ بیکاری در میان زنان جوان بیشتر از مردان حاضر در این رده سنی بوده است. به بیان دیگر در میان جمعیت فعال زن ۱۵ تا ۲۴ ساله، ۳۶.۴ درصد بیکار مانده اند. این در حالی است که از میان مردان فعال، تنها ۱۹.۵ درصد نتوانسته اند برای خود شغلی دست و پا کنند. بنابراین موفقیت زنان جوان جویای کار در پیدا کردن شغل نسبت به مردان حاضر در این رده سنی، کمتر بوده است.

آنچه تا کنون گفته شده، تصویر بیکاری کل کشور است. اما بیکاری در استانهای مختلف با یکدیگر یکسان نبوده است. بررسیها نشان میدهد نرخ بیکاری زنان در برخی استان‌ها بیشتر از میانگین این نرخ برای کل کشور بوده است. در ادامه به این موضوع پرداخته شده است که در کدام استانها تعداد بیشتری از زنان در جست و جوی شغلی موفق شده و در چه استان هایی زنان بیشتری ناکام مانده‌اند؟

از هر ۱۰ بانوی جوان لرستانی، بالغ بر ۸ نفر بیکار مانده اند

نگاهی به جدیدترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۲ از هر ۱۰۰ بانوی ۱۵ تا ۲۴ ساله لرستانی، بالغ بر ۸۶ نفر بیکار مانده اند. این در حالی است که در زمستان ۱۴۰۱ نرخ بیکاری زنان جوان لرستانی ۲۷ درصد بوده است. اما با گذشت یکسال بیکاری این گروه از افراد در این استان به طور عجیبی بیشتر شده و رشد ۲۱۸ درصدی را به ثبت رسانده است. بدین ترتیب لرستان در رده نخست بالاترین سطح از بیکاری زنان جوان ایرانی قرار گرفته است.

«فارس» با نرخ بیکاری ۶۳.۱ درصدی جایگاه دوم و گلستان نیز با ثبت این رقم در سطح ۶۳ درصد بر پله سوم این رتبه بندی قرار گرفته است. نرخ بیکاری دختران جوان ایرانی در سایر استان‌ها کمتر از ۶۰ درصد گزارش شده است.

تنگ ترین حلقه بیکاری زنان جوان در قزوین

خبرها حاکی از آن است که در ۱۷ استان نرخ بیکاری زنان جوان کمتر از میانگین این نرخ در سطح کشور بوده است. زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله قزوینی با ثبت نرخ بیکاری ۱۱ درصدی، کمترین میزان از نرخ بیکاری زنان جوان را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند. البته این نرخ در بازه زمانی مشابه در سال قبل سطوح بالاتری داشته است. نرخ بیکاری زنان جوان در سایر استان‌ها بیشتر از ۱۵ درصد گزارش شده است.

photo_۲۰۲۴-۰۵-۰۴_۱۰-۳۳-۳۸

«آذربایجان غربی»، «ایلام»، «بوشهر» و «سیستان و بلوچستان» دیگر استان هایی هستند که از هر ۱۰۰ بانوی جوان حاضر به مشارکت در بازار کار در آن‌ها، کمتر از ۲۰ نفر موفق به یافتن شغل نشده و بیکار مانده اند.

منبع: اکوایران

کد خبر 494656

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سرمایه‌گذاران چه بازارهایی در ضرر هستند؟

    سرمایه‌گذاران چه بازارهایی در ضرر هستند؟

    در حالی که تورم همچنان به تاخت و تاز خود در بازار اقلام خوراکی و مصرفی ادامه می‌دهد، بازار کالاهای سرمایه‌ای با نوعی قفل شدگی روبرو هستند و سرمایه‌گذاران و نوسان‌گیران نیز روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

  • دولت با بانک ها شوخی ندارد

    دولت با بانک ها شوخی ندارد

    سخنگوی دولت گفت: اگر سال‌های سال بانک‌ها عادت کردند هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند زمان می‌برد آنها را در مسیر درست ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =