• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403021711738
  • خبرنگار : 71533

حضور جمعی از کاندیداهای شانا در ایسنا

از تقلیل «شئونات نمایندگی» تا پایان‌یافتن «فصل برجام»

از تقلیل «شئونات نمایندگی» تا پایان‌یافتن «فصل برجام»

جمعی از کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران و ارائه دیدگاه‌های خود به سوالات خبرنگاران ایسنا پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، سعید آجرلو، علی‌اصغر پورمحمدی و حسین نجابت از  کاندیداهای انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم هستند که با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود برای انتخابات مجلس را اعلام کردند.

آجرلو: مردم تهران با انتخاب خود جهت‌گیری مجلس بعدی را مشخص می‌کنند

از تقلیل «شئونات نمایندگی» تا پایان‌یافتن «فصل برجام»
سعید آجرلو

سعید آجرلو در این نشست با بیان این‌که «رقابت در حوزه سیاست داخلی کمتر ایجابی و بر محور برنامه و چشم انداز است و بیشتر تخریبی است»، گفت: این مساله  به فضای سیاسی ما لطمه زده است. در مجلس هم همینطور بوده است. در انتخابات  دور دوم در تهران برای مناظره به شبکه تهران رفتیم ولی برخی دوستان که دعوت داشتند به برنامه نیامدند. مردم باید براساس ایده‌ها، برنامه‌ها و توانایی‌های ما قضاوت کنند و رسم خوبی نیست که به برنامه نیامدند.  روز ۲۱ اردیبهشت روز مهمی است چون مردم می‌توانند در تهران با انتخاب خود جهت گیری مجلس بعدی را مشخص کنند.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس وظیفه قانونگذاری، نظارت و نمایندگی سیاسی و اجتماعی مردم است. حوزه نمایندگی سیاسی اجتناعی و نظارتی تا حدودی  لطمه دیده است و  به صورت کلی مهمترین مساله این است که قدرت مجلس از قدرت نماینده است و نماینده نباید در عزل و نصب و امور اجرایی دخالت کند. دخالت در عزل و نصب  یعنی نماینده از قدرت نظارتی نه به نفع مردم  بلکه به نفع شخصی خود استفاده کرده است. با صندلی مجلس نباید معامله کرد.

این داوطلب انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اگر مشارکت پایین آمده است، به اید دلیل است که مردم احساس می کنند برخی دوستان نه برنامه ایجاب دارند، نه برنامه داشتند و نه نظارت داشتند. اگر نماینده بر صندلی سوار شود، او می تواند نظارت کند، اگر صندلی و ماشین بر نماینده سوار شود، کار تمام است. ما باید جلو رویه نادرست می ایستیم که کسی در مورد اجرای و عزل و نصب ها، دخالت نمی کند و این را به رویه تبدیل می کنیم.

آجرلو خاطرنشان کرد: در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مردم احساس نمی‌کنند که نماینده دارند. آن‌ها بیشر ملی و سیاسی هستند. باید تقسیم کار  شود و نمایندگان تهران در هر حوزه‌ای مسئولیت بگیرند و مسائلی مثل اتباع غیرقانونی، محیط زیست، حمل و نقل، نابرابری در شهرری، اسلامشهر و پردیس را باید حل کنیم. مردم گرفتار هستند و من با این‌که الان مسئولیتی ندارم، شرمنده مردم هستم. روا نیست نماینده صندلی را وسیله معامله شخصی خود قرار دهد. نمایندگان قدرتمند و سالم زیاد داریم ولی باید این نمایندگان را به اکثریت برسانیم.

وی با بیان این‌که «تمایل به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فرهنگی، شوراها و آموزش، دارم»، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اولویت من است. نگاه ما بین پیشرفت و توسعه، عدالت و امنیت درست نبوده است. نگاهی که می‌گوید امنیت و توسعه در مقابل هم هستند، نادرست است و باید تعریف درست ارائه کنیم؛ زیرا از دل امنیت، توسعه درمی‌آید و توسعه، امنیت‌زاست. بعد از پاسخ تلافی‌جویانه به رژیم صهیونیستی، می‌بینیم که تلاطم در بازار  نداریم یعنی از دهه ۹۰ عبور کرده‌ایم و الان باید مدیریت، عقلانیت، روحیه مقاومت و بازدارندگی را در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اجرا کنیم و کار را به دست مردم بسپاریم. در کمیسیون امنیت ملی باید سوالات جدید ایجاد کنیم. ساختار و رویکرد وزارت خارجه و سفرای ما قدیمی است.

وی افزود: مساله پیش روی ما نظام بانکی خودمانی،  شرکت‌های ناکارآمد دولتی، خودروساز رانتی، وزارت خارجه غیر اقتصادی و فرهنگی است. سفرای ما باید جذب سرمایه کرده و کار اقتصادی کنند. قدرت نرم در وزارت خارجه خیلی تولید نمی‌شود. اگر چرخ کمیسیون امنیت ملی، بچرخد می‌تواند سایر کمیسیون‌ها را به جلو ببرد.

وی همچنین با اشاره به این‌که «باید از بوروکراسی کند و محافظه کاری عبور کنیم»، افزود: در مجلس کار جمعی است. نیاز جدی داریم تا از بورکراسی عبور کنیم. ما گرفتار بوروکراسی قوی اما در اقلیت هستیم. تا مقابل بوروکراسی نایسیتیم، نمی‌توانیم پاسخ مناسبی به مسائل بدهیم. همه روسای جمهور علیه نظام بانکی صحبت کرده‌اند ولی نظام بانکی کار خود را می‌کند.

آجرلو افزود: مجلس دوازدهم باید برنامه هایی از جمله سیاست جبرانی یعنی کالابرگ و توسعه آن به جهیزیه، اجرای قانون واردات خودرو، مقدمات تحول در نظام بانکی، احیای نمایندگی تهران، رسیدگی به مساله اجاره بها و مسکن و شرکت‌های دولتی را دنبال کند.

این داوطلب انتخابات مجلس درباره اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات گفت: فکر می‌کنم مشارکت کمتر خواهد شد که طبیعی است در مجالس هشتم و نهم که انتخابات به دور دوم رفت، مشارکت در تهران کمتر شد. انتخابات ۲۱ اردیبهشت خیلی مهم است و تکلیف ۱۶ کرسی مشخص می‌شود .آن‌ها می‌توانند بر اتمسفر مجلس تاثیر بگذارند. فضای مجلس بعدی باید برای حل مشکلات مردم باشد نه این‌که یقه‌گیری و دعوای سیاسی وجود داشته باشد. دلیل این‌که رهبری، مجلس یازدهم را انقلابی دانستند بخاطر این بود که مجلس ۱۱ کارنامه مشخصی داشت.

وی گفت: ما در لیست شورای ائتلاف فکر می‌کنیم که راه جلو رفتن کشور اتکا به مکتب شهید سلیمانی است. مکتب وی مکتب حل مساله، عقلانیت، شجاعت و  ایمان است. مجلس دوازدهم ان‌شاءالله مجلس قدرتمند شدن نماینده، حل مساله و رقابت ایجابی برای خدمت به مردم باشد.

پورمحمدی: شئونات نمایندگی در ایران تقلیل پیدا کرده است

از تقلیل «شئونات نمایندگی» تا پایان‌یافتن «فصل برجام»
پورمحمدی

علی‌اصغر پورمحمدی هم با بیان این‌که «مجلس رکن مهمی در نظام جمهوری اسلامی است»، اظهار کرد: دموکراسی واقعی در ایران است و ما به نظام جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم. تاکنون نزدیک به چهل انتخابات برگزار کردیم که در میان کشورهای منطقه بی‌سابقه است.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید منطقه‌ای، قومی و محلی فکر نکنند و براساس منافع ملی تصمیم‌گیری کنند و با برنامه‌ریزی پیش روند و هدف خود را پیشرفت کشور، عمران و آبادی و ارتقای جایگاه ایران در منطقه قرار دهند. وقتی ملی فکر کنیم قوانین بهتری تصویب می‌شود و لوایحی که از دولت می‌آید نیز براساس تامین منافع ملت و رفع نیازشان از مردم تصویب خواهند شد.

این کاندیدای دور دوم انتخابات مجلس، یادآور شد: مهمترین مسئله‌ای که موجب می‌شود کسی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس اقدام کند، نابسامانی در اوضاع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که باید به رفع آن‌ها کمک کرد. امروز مسئله اول ایران، فقر و مشکلات اقتصادی است‌. ما امروز با انبوه کسانی مواجه هستیم که از فقر و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند.

پورمحمدی با بیان این‌که «امروز همه قوا باید برای رضایت مردم تلاش کنند»، تاکید کرد: ما باید کمک کنیم میزان رضایت مردم بالاتر رود و کمک کنیم تا نابرابری در جامعه ما کمتر شود و فاصله فقیر و غنی کاهش یابد. در عین‌حال باید به آسیب‌ها و مسائل فرهنگی هم توجه کرد. اگر به مجلس بروم دغدغه فرهنگی دارم و برای ساماندهی این مسائل برنامه‌هایی هم در نظر گرفته‌ام.

وی با بیان این‌که «شئونات نمایندگی در ایران تقلیل پیدا کرده است»، تصریح کرد: دوره‌ای در وزارت صمت بودم و مسائل دردآوری را دیدم. نماینده‌ای برای چندتن از اقوام و نزدیکان خود تلاش می‌کرد که به نابجا مسئولیتی را دریافت کنند. نه تحصیلات مرتبط وجود داشت، نه تجربه داشت و نه کارآمد بود اما چون از اقوام و دوستان یک نماینده بود که می‌خواست او را عضو هیئت مدیره فلان کارخانه صنعتی کند.

کاندیدای فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار کرد: وقتی نماینده‌ای از جایگاه نمایندگی عدول می‌کند و دنبال گرفتن پست و منصب برای اطرافیان است چگونه می‌خواهد از جایگاه نمایندگی، نظارت کند؟ این جایگاه نمایندگی امروز پایین آمده است. وقتی نماینده‌ای آلوده شد و وام‌دار یک وزارتخانه یا سازمان شد دیگر نمی‌تواند صدایش را بلند کند. ما زمانی می‌توانیم نظارت کنیم که خودمان پاکدامن باشیم و وام‌دار جایی یا کسی نباشیم. اگر انقلابی هستیم باید شئونات آن را رعایت کنیم.

پورمحمدی یادآور شد: مسئله فرهنگ زیربنای همه‌چیز است و مثلاً می‌تواند الگوی مصرف را اصلاح کند. مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گاهی سیاسی را نمی‌توان ازهم جدا دید چرا که بهم پیوسته است و باید برای هرکار اقتصادی هم باید پیوست فرهنگی داشته باشیم که متاسفانه نداریم و عواقب فرهنگی اقدامات خود را چه در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی در نظر نمی‌گیریم.

وی تاکید کرد: اگر به مجلس بروم در کمیسیون فرهنگی فعالیت می‌کنم که البته مظلوم و مهجور است و کمتر به آن توجه می‌شود. اگر به مجلس بروم قانون جامع صداوسیما که خیلی مهم است، قانون فضای مجازی و صوت و تصویر و قانون چاپ و نشر هم اهمیت دارد. مسائل زیادی در حوزه فرهنگ بدون قانون هستند که باید این مشکل برطرف شود.

این کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین به دلیل تجربه در وزارت صمت با تولید و موانع آن تقریباً آشنا هستم و در کمیسیون صنعت و معدن هم می‌توانم حاضر شوم. در زمینه صنعت و معدن ده‌ها موسسه و سازمان داریم که قرار بوده به تولید کشور کمک کنند اما ناهماهنگی این‌ها با یکدیگر و قوانین پیچیده و مسائل مربوط به گمرک و بانک‌ها، استاندارد، محیط زیست، بیمه و دیگر موارد باعث شده یک تولیدکننده اگر بخواهد خوب کار کند باید بدبخت شود! الان یک سرمایه‌دار متعهد ترجیح می‌دهد هیچ کاری انجام ندهد و تولید نکند چون قوانین دست‌وپاگیری وجود دارد.

پورمحمدی تصریح کرد: موانع تولید در ایران بیش از حد است. همه‌چیز هم در ایران «درگاهی» شده است. هر سازمانی از پنجاه تا صد درگاه دارد! اما هنوز یک درگاه جامع تجارت به‌دردبخور نداریم. قرار بود اگر کانتینری از بندرعباس به تهران می‌آید بدانیم داخلش چیست اما هرگز نمی‌دانیم! حتی نمی‌دانیم کجا تخلیه بار می‌کند. در همه دنیا این موارد مشخص است. از میزان بدهی افراد به بانک‌ها و میزان سرمایه آنان هم چیزی نمی‌دانیم اما مدام درگاه باز می‌کنیم. بانک مرکزی ۵۰ درگاه دارد که وقتی می‌خواهی وارد شوی اولی کار می‌کند و دومی هم وصل نیست! باید فردا متصل شد یا بعدازظهر مراجعه کرد. این یعنی از نظر فنی هم درگاه‌ها مشکل دارند.

کاندیدای فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان این‌که «مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم مطلوب نبود»، تاکید کرد: علت اصلی این موضوع به نارضایتی‌های مردم باز می‌گشت. دولت زحمات زیادی می‌کشد اما مردم به دلایل گوناگون که نمی‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم و شاید خود دولت هم بداند، ناراضی هستند. نابرابری، فقر و نارضایتی از زندگی منجر به نارضایتی سیاسی هم می‌شود و باید این را بدانیم. در چنین شرایطی اقبال به صندوق‌های رأی کمتر می‌شود اما همین مردم باید بدانند اگر قرار است اتفاقی رخ دهد و تغییری ایجاد شود باید بیایند و رأی دهند.
 

نجابت: فضای مجازی باید مدیریت شود

از تقلیل «شئونات نمایندگی» تا پایان‌یافتن «فصل برجام»
حسین نجابت

حسین نجابت نیز در این نشست تاکید کرد: فضای مجلس یازدهم از این جهت که جوانتر شده، مثبت است. مصوبه این مجلس درباره راهبرد انرژی هسته‌ای بسیار راهگشا بود و ما را از بندی که برجام ایجاد کرده بود رها کرد و طرف مقابل هم متوجه شد که حاکمیت جدی است و برجام تقریباً جمع شد و فصل آن به پایان رسید. موضوع برجام منتفی است و با تغییراتی که در جهان رخ داده است دیگر فصل برجام گذشته است.

وی افزود: نقطه ضعف این مجلس این بود که یک کمیسیون ویژه برای ساماندهی فضای مجازی تشکیل شد اما وقتی فعال شد، چون هماهنگی بین نمایندگان وجود نداشت و تحت تأثیر فضاسازی بیرون مجلس قرار گرفتند این طرح ناتمام ماند و به کنار رفت. در حالی که این نقطه ضعف مجلس است و باید این موضوع پیگیری می‌شد چراکه مدیریت فضای مجازی اهمیت دارد هرچند منظور ما از مدیریت لزوماً فیلترینگ نیست.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینترنت به طور عموم در اختیار حوزه بین‌المللی است و ما بر آن مسلط نیستم. امیدواریم با تشکیل شبکه ملی اطلاعات و افزایش کاربرد فیبرنوری این وضعیت مقداری بهبود خواهد یافت. در این زمینه مجلس فعلی باید یک فراکسیون برای مدیریت فضای مجازی تشکیل می‌شد تا کار جلو رود و اقدام جمعی انجام شود. البته افراد باید کاربلد باشند و حرف اساسی بزنند. فصل شعار و سروصدا هم گذشته است و مردم انتظار اقدام دارند. البته صرف طرح موضوع فضای مجازی هم در این مجلس خوب بود و باید در مجلس بعدی این مطالبه ادامه یابد.

وی گفت: مدیریت فضای مجازی به این معنی است که برای سکوهای مختلف چارچوب مشخص می‌کنند که اگر از آن تخطی شود برخورد می‌کنند. همانطور که دیدیم در این سکوها، تصویر سردار شهید قاسم سلیمانی هم حذف می‌شد چون براساس قواعد و تعهدات این سکوها نبود. اگر شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم از موضع قدرت با این سکوها صحبت می‌کنیم. هر کشوری ارزش‌های خود را دارد که باید رعایت شود. مقصود از مدیریت فضای مجازی این است که دست و پا بسته با شبکه‌های اجتماعی مواجه نشویم.

نجابت ادامه داد: ما دو دسته اولویت می‌توانیم داشته باشیم؛ یکی اولویت ملی است که مسائل اقتصادی و موضوع فضای مجازی است‌. این دولت تلاش زیادی برای مدیریت تورم می‌کند که موفقیت‌هایی هم داشته است اما هنوز به سفره مردم منتقل نشده است و این تا حدودی طبیعی است که چنین روندی طول می‌کشد اما واقعیت این است که قشری از مردم زیر بار تورم بالا تحت فشار قرار می‌گیرند و آسیب می‌بییند که ۲۰ تا ۳۰ درصد هستند. طیف متوسط هم زندگی محدودتری در این وضعیت دارند و آثار واقعی تلاش‌ها را نمی‌بینند.

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قشر ضعیف عمدتاً مستأجر هستند و مسکن بی‌امان افزایش قیمت و اجاره‌بها داشته است که کمرشکن می‌شود و باید برای آن چاره‌ای یافت. این‌ها مسائل اصلی مجلس آینده است.

وی با اشاره به اولویت‌های شهر تهران، یادآور شد: یکی حمل‌ونقل است که هم از جنبه عمومی و هم از جنبه شخصی مسائلی دارد و به همان نسبت ترافیک و آلودگی هوا هم وجود دارد. در عین حال حد و مرز جغرافیایی تهران هم اهمیت دارد. ما با مهاجرت به تهران مخالفت نداریم اما نباید بی‌حساب باشد و به حاشیه‌نشینی و گسترش بی‌برنامه آن منجر شود.  

نجابت ادامه داد: در مسئله انرژی هم باید سه هدف را جلو ببریم. یکی این است مردم آگاه باشند که ارزش و اهمیت این انرژی چقدر است. منابع انرژی ما هم که ما را به یکی از برترین کشورها بدل کرده است، سبب شده تکیه ما به صادرات نفت خام و گاز باشد. هدف دوم این است که از خام‌فروشی فاصله بگیریم و با فراوری کالای خود را به فروش برسانیم.

کاندیدای انتخابات مجلس اظهار کرد: هدف سوم هم این است که از مصرف ‌بی‌رویه فاصله بگیریم. در این زمینه اول باید به سراغ حاکمیت رفت و بعد از مردم درخواست کرد که بهینه مصرف کنند. گاز مصرفی ما در زمستان گاهی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که به اندازه کل اروپای غربی است! این قابل قبول نیست و باید هم در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی که هدررفت زیاد انرژی دارد تجدیدنظر شود و هم در فرهنگ مصرف مردم تحول ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۱۷ ۱۴:۲۳

مصوبه این مجلس درباره راهبرد انرژی هسته‌ای بسیار راهگشا بود و ما را از بندی که برجام ایجاد کرده بود رها کرد و طرف مقابل هم متوجه شد که حاکمیت جدی است و برجام تقریباً جمع شد و فصل آن به پایان رسید.. قرار بود با مصوبه مجلس طرف غربی بترسد و به برجام برگردد نه اینکه برجام را ول کند. اگر از برجام خارج شوید تحریمهای شورای امنیت برمی گردند. بعد جایگزین برجام برای برداشته شدن تحریم ها چه دارید