کشف فواید کراتین برای مغز

بررسی ها نشان می دهد کراتین که در بین ورزشکاران برای افزایش عملکرد بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌طور موقت می تواند توانایی‌های شناختی را که تحت تاثیر کم‌خوابی قرار می‌گیرند، تقویت کند.

به گزارش تکناک، این کشف در یک مطالعه علمی توسط محققان موسسه Forschungszentrum Jülich انجام شد و نتایج آن در مجله Scientific Reports منتشر شد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، 15 شرکت‌کننده یک شب بیدار نگه داشته شدند و باید در این مدت تکالیف شناختی را حل می‌کردند. کمبود خواب منجر به تغییراتی در متابولیسم مغز می‌شود که جذب سلولی کراتین را افزایش می‌دهد. پیش از این، افراد دوز بالایی از کراتین دریافت کرده بودند که یک محصول متابولیکی مهم است که در غذا یافت می‌شود و می‌تواند توسط خود بدن نیز تولید شود.

سه ساعت پس از مصرف کراتین، تأثیر مثبتی بر متابولیسم مغز و عملکرد شناختی افراد مورد آزمایش مشاهده شد. این اثر پس از چهار ساعت به اوج خود رسید و تا نه ساعت ادامه داشت. به‌طور ویژه‌ای بهبودهایی در ظرفیت پردازش و حافظه کوتاه مدت شرکت‌کنندگان مشاهده شد.

دکتر علی گرجی نژاد، هماهنگ کننده این مطالعه می‌گوید: ‌نتایج نشان می‌دهد که یک دوز واحد اما بالای کراتین، ظرفیت تفکر را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد تغییراتی در ذخایر انرژی مغز در طول محرومیت از خواب می‌شود.

مصرف بیش از حد کراتین توصیه نمی‌شود

مطالعات مختلف قبلاً بهبود عملکرد شناختی را پس از رژیم طولانی کراتین گزارش کرده‌اند. همچنین این ماده با تغییرات متابولیک ناشی از کم‌خوابی مقابله می‌کند. به همین دلیل است که محققان کراتین را به عنوان یک کاندیدای مناسب برای این مطالعه در نظر گرفتند.

قبلاً اثبات اثر کوتاه مدتی که اکنون مشاهده شده است، امکان‌پذیر نبود، زیرا سلول‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی (CNS) فقط می‌توانند کراتین را تا حد کمی جذب کنند. آنها معمولا نیازهای خود را تا حد زیادی از طریق سنتز خود پوشش می‌دهند. تنها با قرار دادن مغز در وضعیت استرس از طریق شرایط تجربی در این مطالعه بود که افزایش جذب کراتین در سلول‌ها تقویت شد.

دکتر گرجی‌نژاد می‌گوید: در حال حاضر مصرف چنین دوز بالای کراتین در خانه برای افراد توصیه نمی‌شود، زیرا دوزهای بالای این ماده فشار زیادی بر کلیه‌ها وارد می‌کنند و ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیندازد. با این حال، اگر مطالعات آینده افزایش عملکرد شناختی را در دوزهای پایین‌تر نشان دهد، کراتین ممکن است به رقیبی جدی برای قهوه در طول شب‌های کاری طولانی تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.