چرا انسان ها پیری متفاوتی دارند؟

محققان دانشگاه پیتسبورگ به‌تازگی یک سری نشانگرهای مبتنی بر خون را شناسایی کرده‌اند که با پیری سالم مرتبط هستند وبه این سوال پاسخ می دهد که چرا فرایند پیری در انسان ها متفاوت است.

به گزارش تکناک، این نشانگرها می‌توانند به پیش‌بینی سن بیولوژیکی فرد کمک کنند که نشان‌دهنده میزان پیری سلول‌ها و اندام‌های آن‌ها، مستقل از سن تقویمی آن‌ها است.

پژوهش جدید که اخیرا در مجله Aging Cell منتشر شده است، به مسیرها و ترکیباتی اشاره می‌کند که ممکن است زمینه‌ساز پیری بیولوژیکی باشند و نشان می‌دهد که چرا افراد، پیری متفاوتی دارند و اهداف جدیدی را برای مداخلاتی پیشنهاد می‌کند که می‌توانند روند پیری را کند کرده و طول عمر فرد یعنی مدت زمانی که فرد سالم است را بهبود بخشند.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر آدیتی گورکار گفت: سن چیزی بیش از یک عدد است. دو فرد 65 ساله را تصور کنید: یکی با دوچرخه به محل کار می‌رود و آخر هفته‌ها به اسکی می‌رود و دیگری نمی‌تواند حتی از پله‌ها بالا برود. آنها سن تقویمی یکسانی دارند، اما سن بیولوژیکی بسیار متفاوتی دارند. چرا سن این دو نفر متفاوت است؟ این سوال باعث شروع تحقیقات ما شد.

روش‌شناسی و یافته‌های مطالعه

برای پاسخ به این سوال، گورکار و گروهش 196 سالمند را که آنها را به عنوان سالمندان سالم یا افرادی که به سرعت پیر می‌شوند، طبقه‌بندی کردند و آنها را با توجه به اینکه چگونه کارهای ساده مانند راه رفتن را به راحتی انجام می‌دهند، با یکدیگر مقایسه کردند. از آنجایی که توانایی راه رفتن معیاری جامع از آمادگی قلبی عروقی، قدرت بدنی و سلامت عصبی است، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که این امر بهترین معیار پیش‌بینی بستری شدن در بیمارستان، ناتوانی، زوال عملکرد و مرگ در افراد مسن است.

سالمندان سالم 75 سال یا بیشتر داشتند و می‌توانستند از پله‌ها بالا بروند یا 15 دقیقه بدون استراحت راه بروند و سالمندانی که پیری سریعی داشتند و 65 تا 75 سال سن داشتند، در طول این کارها باید استراحت می‌کردند.

به گفته گورکار، این مطالعه منحصربه‌فرد است زیرا سالمندانی که سریع پیر می‌شوند از نظر زمانی جوان‌تر از سالمندان سالم بودند و همین موضوع به محققان این امکان را می‌دهد تا بر روی نشانگرهای پیری بیولوژیکی و نه زمانی، بر خلاف سایر مطالعاتی که بزرگسالان جوان را با افراد مسن‌تر مقایسه کرده‌اند، تمرکز کنند.

برای تعریف اثر انگشت مولکولی پیری بیولوژیکی در نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان، آنها متابولومیک(تجزیه و تحلیل متابولیت‌ها که مولکول‌هایی هستند که توسط مسیرهای شیمیایی در بدن تولید می‌شوند) را با نمونه‌های خون از دو گروه انجام دادند.

گورکار گفت: مطالعات دیگر، ژنتیک را برای اندازه‌گیری پیری بیولوژیکی بررسی کرده‌اند، اما ژن‌ها بسیار ثابت هستند. در واقع ژن‌هایی که با آن‌ها متولد می‌شوید، ژن‌هایی هستند که با آن‌ها می‌میرید. ما تصمیم گرفتیم به متابولیت‌ها نگاه کنیم زیرا آنها پویا هستند. آنها در زمان واقعی تغییر می‌کنند تا سلامت فعلی و احساس ما را منعکس کنند و ما این قدرت را داریم که از طریق سبک زندگی، رژیم غذایی و محیط بر آنها تأثیر بگذاریم.

سالمندان سالم و آنهایی که سریع پیر می‌شوند تفاوت‌های واضحی را در متابولوم‌های خود نشان دادند که نشان می‌دهد متابولیت‌های خون می‌توانند سن بیولوژیکی را منعکس کنند.

توسعه شاخص HAM

گورکار و گروهش در مرحله بعدی 25 متابولیت را شناسایی کردند که آنها را شاخص متابولیک پیری سالم (HAM) نامیدند. آنها کشف کردند که شاخص HAM نسبت به سایر معیارهای رایج پیری از جمله شاخص شکنندگی، سرعت راه رفتن و آزمون ارزیابی شناختی مونترال، در تشخیص سالمندان سالم و سریع بهتر است.

محققان برای تأیید شاخص جدید خود، گروه جداگانه‌ای از افراد مسن را تجزیه و تحلیل کردند. شاخص HAM به درستی پیش‌بینی کرد که آیا افراد می‌توانند 10 دقیقه بدون توقف در بیرون راه بروند یا نه و دقتی در حدود 68درصد داشت.

گورکار گفت: ما گروه بسیار متفاوتی از افراد را از یک منطقه جغرافیایی متفاوت انتخاب کردیم و دیدیم که متابولیت‌های مشابه با پیری بیولوژیکی مرتبط هستند. این یافته به ما اطمینان می‌دهد که شاخص HAM می‌تواند واقعاً پیش‌بینی کند که چه کسی یک سالمند سالم در مقابل یک سالمندی است که سریع پیر می‌شود.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی که می‌تواند محرک‌های صفات بیولوژیکی را پیش‌بینی کند، سه متابولیت اصلی را شناسایی کردند که به احتمال زیاد باعث پیری سالم یا تسریع پیری ژ می‌شوند. در تحقیقات آتی، محققان قصد دارند چگونگی مشارکت این متابولیت‌ها و مسیرهای مولکولی که آنها را در پیری بیولوژیکی تولید می‌کنند، بررسی کنند و مداخلاتی را بررسی کنند که می‌تواند سرعت این فرآیند را کاهش دهند.

همچنین گورکار در حال برنامه‌ریزی تحقیقات بیشتری برای ارزیابی چگونگی تغییر متابولوم افراد جوان در طول زمان است. در نهایت، او امیدوار است که آزمایش خونی ایجاد کند که بتواند سن بیولوژیکی را در بزرگسالان جوان تخمین بزند یا افرادی که ممکن است به بیماری‌های مرتبط با پیری مبتلا شوند را پیش‌بینی کند.

وی گفت: اگرچه بسیار خوب است که می‌توانیم پیری بیولوژیکی را در افراد مسن پیش‌بینی کنیم، اما آنچه هیجان‌انگیزتر است آزمایش خونی است که به عنوان مثال می‌تواند به فردی که 35 سال دارد بگوید که سن بیولوژیکی آن‌ها بیشتر شبیه به یک فرد 45 ساله است. آن فرد می‌تواند زودتر به تغییر جنبه‌های سبک زندگی‌اش فکر کند تا بتواند سن بیولوژیکی خود را معکوس کند.

گورکار افزود: امروزه در پزشکی، ما قبل از درمان، منتظر بروز مشکل هستیم. اما پیری به این ترتیب کار نمی‌کند. من فکر می‌کنم آینده پزشکی به دانستن زودهنگام چگونگی پیری فردی و ایجاد مداخلات شخصی برای به تاخیر انداختن بیماری و افزایش طول عمر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.