اعتراض شخصیت‌های علمی و دانشگاهی آمریکا علیه روسای خشونت‌طلب مراکز دانشگاهی

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌ نیوز» در گزارشی اذعان کرد: اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آمریکا خواستار پاسخگویی روسای دانشگاه‌هایی شدند که با دعوت از نیروی پلیس و سرکوب دانشجویان حامی فلسطین، اعتراضات مسالمت‌آمیز آن‌ها را به درگیری و تنش کشاندند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این شبکه خبری آمریکایی، بسیاری از دانشجویان معترض شرکت‌کننده در تجمعات ضد اسرائیلی با اقدامات قانونی و انضباطی و خشونت پلیس روبرو شده اند. این موضوع انتقاد گروه‌های مختلف دانشگاهی نسبت به سوء مدیریت این اعتراضات توسط مقامات و روسای دانشگاه‌ها را در پی داشته است.

این گزارش افزود: در یکی از تازه‌ترین این مخالفت‌ها، ‌«لئو گواردادو» و «کری کاستن» دو عضو هیئت علمی دانشگاه «فوردهام» بیانیه صادر شده توسط «تانیا تتلو»، ‌رییس این دانشگاه را رد کردند. تتلو مدعی شده بود صدها نفر از معترضان از خارج از دانشگاه در این تجمعات حضور دارند. گواردادو و کاستن این اظهارات را «نادرست و گمراه‌کننده» خوانده و با ارائه تصاویر و فیلم هایی از تجمعات دانشجویان دانشگاه فوردهام با حداقل ده ادعای رییس دانشگاه خود مقابله کردند.

ان‌بی‌سی نوشت: هفته گذشته، پس از آغاز تجمعات مسالمت آمیز حامیان فلسطین در محوطه دانشگاه «اموری»، پلیس ۲۸ نفر را دستگیر کرد. پس از این حادثه، سنای دانشکده هنر و علوم اموری، یکی از ۹ دانشکده این دانشگاه، رای عدم اعتماد به «گریگوری فنوس» رییس دانشگاه «اموری» (Emory) آمریکا را صادر کرد و ۷۵ درصد از اعضا به تصویب آن رای دادند.

ان بی سی برای ارایه شاهدی دیگر از مقابله و اعتراض انجمن‌های دانشجویی به مدیریت خشونت آمیز روسای دانشگاه‌ها در سرکوب دانشجویان افزود: روز جمعه (۱۴ اردیبهشت)، پلیس نیویورک ۴۳ نفر را حین پاکسازی تجمعات «نیو اسکول» (یکی از دانشگاه‌های خصوصی آمریکا در شهر نیویورک) دستگیر کرد. بعد از ظهر همان روز، بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی و کارکنان از هر پنج دانشکده دانشگاه یک جلسه اضطراری تشکیل دادند. در این نشست که به میزبانی شعبه نیو اسکول انجمن اساتید دانشگاه آمریکا برگزار شد، بیش از ۹۰ درصد از اعضا به عدم اعتماد به خانم شلیلا، ‌رییس این دانشگاه رای مثبت دادند. همچنین اکثریت قریب به اتفاق این گروه به رفع تمامی اتهامات و اقدامات انضباطی علیه دانشجویان دستگیر شده رای دادند.

بیش از ۶۰۰ نفر از اعضای کادر آموزشی دانشگاه «تگزاس» در آستین نیز در واکنش به دستگیری ۵۷ نفر از معترضان طرفدار فلسطین توسط پلیس، نامه ای سرگشاده را امضا کرده و به نحوه مدیریت جی هارتزل، ‌رییس این دانشگاه رای عدم اعتماد دادند.

اعضای هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه «کلمبیا» نیز استفاده از نیروی پلیس علیه دانشجویان حامی فلسطین که تجمعات مسالمت آمیز برگزار می کنند را محکوم کردند. آن ها با اشاره به برگزاری تظاهرات ضد جنگ مشابهی در سال ۱۹۶۸ در محوطه این دانشگاه و حضور گسترده نیروی پلیس در آن، تاکید کردند:«دانشگاه کلمبیا در این مدت برای بازگرداندن جامعه به آرامش، برخورد مسالمت‌آمیز با اعتراضات و حفظ فرهنگ بحث و گفت وگوی محترمانه تلاش کرده و ما باید این میراث را حفظ کنیم.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پس از دستگیری نزدیک به ۱۰۰ نفر از معترضان در دانشگاه «کالیفرنیای جنوبی» توسط اداره پلیس لس آنجلس، انجمن دانشجویی مقطع کارشناسی نامه ای به کارول فولت، ‌رییس این دانشگاه ارسال و نسبت به استفاده از زور و خشونت علیه دانشجویان ابراز ناامیدی و انزجار کرد. در این نامه آمده است: «تشدید خشونت پلیس در محوطه دانشگاه تجربه‌ای بود که ما هرگز تصورش را هم نمی کردیم.» دانشجویان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی خواستار عدم "اقدام تلافی جویانه" بیشتر نیروهای نظامی و پلیس علیه معترضان به دلیل شرکت در اجتماعات مسالمت آمیز شدند.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا نیز برای بررسی تبعیض علیه دانشجویان فلسطینی و حامیانشان شکایتی را به دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش ایالات متحده ارائه کردند.

این گزارش در پایان افزود: علاوه بر تلاش‌های اساتید و دانشجویان برای پاسخگو کردن مدیران و مسئولان دانشگاه‌ها، سازمان‌های حمایت از حقوق فلسطین نیز وارد عمل شده اند. در فلوریدا، ائتلافی از هفت سازمان از جمله بخش‌های ایالتی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) و انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان (NAACP) نامه‌ای به رؤسای کالج و دانشگاه فلوریدا ارسال کرده و در آن در مورد استفاده غیرضروری از خشونت توسط مجریان قانون و تجاوز به حقوق متمم اول آمریکا (آزادی بیان) در این مراکز علمی ابراز نگرانی کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha