۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85467665
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدار روسای جمهور فرانسه و چین در پاریس/ تاکید مکرون بر اهمیت گفت‌وگوهای اروپا و پکن

تهران – ایرنا - امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه امروز و در کاخ الیزه از همتای چینی خود استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت که شی جین پینگ برای نخستین بار در پنج سال اخیر به اروپا سفر کرده و این سفر با افزایش تنش های تجاری همزمان شده است. بروکسل مشغول تحقیق از چندین صنعت چینی از جمله صادرات وسائل نقلیه برقی بوده و پکن نیز اقدام مشابهی را در خصوص واردات مشروبات الکلی از فرانسه در دست دارد.

تارنمای روزنامه گاردین نیز نوشت که پیشتر، مکرون از اورسلا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا که برای نشست سه جانبه به پاریس رفته، استقبال کرده بود. این رسانه انگلیسی دقایقی پیش با اعلام آغاز این دیدار سه جانبه به نقل از فون درلاین نوشت: اتحادیه اروپا و چین به دنبال روابط حسنه بوده و با توجه به اهمیت جهانی چین، تعامل ما کلید تضمین احترام متقابل، پیشگیری از سوء تفاهم و یافتن راه حل چالش های جهانی است.

وی افزود: چین و اتحادیه اروپا هر دو منافع مشترک در صلح، امنیت و عملکرد موثر نظم قانونمند بین المللی دارند و ما مصمم هستیم جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف کنیم.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: «اطمینان دارد» که چین به کاهش تهدیدات هسته‌ای روسیه در پس زمینه جنگ در اوکراین ادامه خواهد داد.

فون در لاین اظهار داشت: «رئیس‌جمهور شی نقش مهمی در کاهش تنش‌های غیرمسئولانه هسته‌ای روسیه ایفا کرده است و من مطمئن هستم که او به این کار ادامه خواهد داد».

رئیس کمیسیون اروپا افزود: اتحادیه اروپا و فرانسه همچنین روی چین، متحد اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حساب می‌کنند تا از تمام نفوذ خود بر مسکو برای پایان دادن به جنگ استفاده کند.

وی با اشاره به منافع مشترک چین و اروپا گفت که این رابطه به دلیل مسائل مرتبط به دسترسی به بازار و تجارت به چالش کشیده شده است. فون درلاین گفت: رابطه اقتصادی قابل توجهی میان اتحادیه اروپا و چین برقرار است. اما این رابطه از طرقی مانند دسترسی نابرابر به بازار و وابستگی بیش از حد به چالش کشیده شده است. اینها مسائلی هستند که امروز به آنها خواهیم پرداخت.

رویترز نیز به نقل از سخنان رئیس جمهوری فرانسه در این نشست سه جانبه نوشت: لازم است تا زمینه نقش‌آفرینی یکسانی را برای تمامی کشورها تضمین کنیم. وی ادامه داد که اوضاع جهانی موجب شده تا گفت‌وگوی اتحادیه اروپا و چین اهمیتی بیش از پیش یابد. تمامی طرف ها در مورد اوضاع خاورمیانه و اوکراین تبادل نظر خواهند کرد. وی افزود: ضروررت دارد که در مورد این مسائل هماهنگی ایجاد کنیم. مکرون ادامه داد: آینده قاره ما به وضوح به ظرفیت ما در پیشبرد روابط متوازن با چین بستگی دارد.

رئیس‌جمهوری چین نیز در این دیدار گفت: به عنوان دو قدرت مهم جهانی، طرفین باید به شراکت، گفت‌وگو و همکاری پایبند باشند. وی ادامه داد که طرفین باید "همکاری راهبردی" را در پیش گرفته و "توسعه سالم و باثبات و مشارکت در صلح و توسعه جهانی" را ترویج دهند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha