• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403021712002
  • خبرنگار : 71454

تلاش بیشتر اسرائیل برای جنایت در سکوت

واکنش‌های بین‌المللی به یورش اسرائیل به دفتر الجزیره

واکنش‌های بین‌المللی به یورش اسرائیل به دفتر الجزیره

پس از تصویب اخراج شبکه تلویزیونی الجزیره از اسرائیل، نیروهای این رژیم به دفتر تلویزیون الجزیره در هتل سفیر اورشلیم یورش بردند و برخی تجهیزات این شبکه خبری قطری را مصادره کردند.

به گزارش ایسنا، چند روز قبل بود که رژیم صهیونیستی اقدام به تعطیلی فعالیت‌های شبکه تلویزیونی الجزیره در این کشور کرده و آن را به عنوان سخنگوی حماس معرفی کرده بود.

الجزیره در واکنش به تعطیلی دفاتر محلی این رسانه، ادعای این رژیم مبنی بر این که این شبکه خطری برای امنیت اسرائیل است را دروغی خطرناک و مضحک خواند و اعلام کرد این حق را برای خود محفوظ می‌داند که این اقدام را به صورت قانونی دنبال کند. سرکوب مطبوعات آزاد توسط اسرائیل برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود با کشتن و دستگیری خبرنگاران، ما را از انجام وظیفه بازنداشته است.

ویدئویی که توسط شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد افسران پلیس و بازرسان وزارتخانه ارتباطات رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که وارد هتل مقر این شبکه می‌شوند. خبرنگاران بی بی سی شاهد این صحنه بودند اما پلیس از فیلمبرداری یا رفتن به هتل جلوگیری کرده است.

واکنش‌های بین‌المللی به یورش اسرائیل به دفتر الجزیره

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرویس ماهواره‌ای اسرائیل پیامی را به نمایش گذاشت که در آن نوشته شده بود: «بر اساس تصمیم دولت، پخش شبکه الجزیره در اسرائیل متوقف شد». با این حال این شبکه همچنان از طریق فیس بوک در اسرائیل قابل دسترسی است.

تعطیلی دفتر شبکه الجزیره در رژیم صهیونیستی مورد انتقاد تعدادی از گروه‌های حقوق بشری و مطبوعاتی قرار گرفته است.

انجمن حقوق مدنی در اسرائیل (ACRI) اعلام کرد که درخواستی را برای صدور دستور موقت برای لغو این ممنوعیت به دادگاه عالی این رژیم ارسال کرده است.

این گروه گفت که ادعاها مبنی بر اینکه این شبکه یک ابزار تبلیغاتی برای حماس است، «بی اساس» است و تعطیلی این شبکه به بهانه‌های امنیتی با هدف خاموش کردن صداهای منتقد و هدف قرار دادن رسانه‌های عربی است.

انجمن مطبوعات خارجی (FPA) از اسرائیل خواست تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند و اعلام کرد که تعطیلی شبکه الجزیره باید علت نگرانی برای همه حامیان مطبوعات آزاد باشد. این انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل اکنون به «کلوپ مشکوک دولت‌های مستبد برای ممنوعیت این ایستگاه» می‌پیوندد و هشدار داد که نتانیاهو این اختیار را دارد که سایر رسانه‌های خارجی را که به نظر او «علیه دولت عمل می‌کنند» هدف قرار دهد.

«کارلوس مارتینز د لا سرنا» مدیر برنامه کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) نیز همین نگرانی‌ها را تکرار کرد و گفت: «کابینه اسرائیل باید به الجزیره و همه رسانه‌های بین المللی اجازه دهد تا آزادانه در اسرائیل به ویژه در زمان جنگ فعالیت کنند».

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین از اسرائیل خواست تا این ممنوعیت را لغو کند و در پستی در شبکه  «X» نوشت: «یک رسانه آزاد و مستقل برای تضمین شفافیت و پاسخگویی حتی با توجه به محدودیت های شدید برای گزارش از غزه، ضروری است».

ورود خبرنگاران خارجی به غزه ممنوع است و کارکنان الجزیره تنها خبرنگاران حاضر در غزه هستند.

سال‌ها است که مقامات رژیم، این شبکه را به تعصب ضد اسرائیلی متهم کرده‌اند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت حماس، در حمله نظامی اسرائیل به غزه، تاکنون دست کم ۳۴۶۸۳ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۸۰۱۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.

ماه گذشته، پارلمان رژیم صهیونیستی قانونی را تصویب کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به طور موقت پخش‌کننده‌های خارجی را که تهدیدی برای امنیت ملی رژیم در طول جنگ علیه حماس محسوب می‌شوند، تعطیل کند.

شبکه الجزیره نیز رژیم صهیونیستی را به هدف قرار دادن عمدی کارکنانش متهم کرده است و تاکنون خبرنگارانی از جمله «حمزه الدحدوح» فرزند «وائل الدحدوح» رئیس دفتر الجزیره در غزه، در حملات اسرائیل به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha