• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403021712182
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۷ اردیبهشت؛ تفاوت حج امسال از نظر رهبر انقلاب/انتظار رئیسی از دولت عراق

اخبار سیاسی ۱۷ اردیبهشت؛ تفاوت حج امسال از نظر رهبر انقلاب/انتظار رئیسی از دولت عراق

«دیدار کارگزارن حج با رهبر انقلاب»،‌ «دیدار بارزانی و رئیسی» و «روابط ایران و عراق» از موضوعات مهم خبری هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، در آستانه برگزاری کنگره عظیم حج ابراهیمی، مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام  با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، «ذکر پروردگار» و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسیار مهم معنوی و اجتماعی فریضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظیم غزه و جنایات رژیم خون‌آشام صهیونیستی گفتند: حج امسال در پرتو آیات قرآن کریم و یاد و نام مبارک حضرت ابراهیم(ع)، باید فراتر از هر سال، حج برائت از این دشمن جنایتکار مسلمانان و حامیان آن باشد.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از بیاناتشان با اشاره به آیات قرآنی که دوستی با دشمنان ستمگر را هم کاملاً نهی می‌کند، رژیم صهیونیستی را مصداق کامل دشمنی با مسلمانان و آمریکا را همدست این رژیم خواندند و افزودند: اگر کمک آمریکا نبود آیا رژیم صهیونیستی قدرت و جرأت این رفتار وحشیانه با مردم مسلمان و زنان و کودکان را داشت؟

مقام معظم رهبری افزودند: عامل قتل مسلمانان و آواره کردن آنها و پشتیبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صریح قرآن اگر کسی با آنها دست دوستی بدهد او نیز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است.

در حاشیه این دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی خبرداد که حجاج بیت الله الحرام از هفته آینده به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب افزود: فرق حج امسال مسئله غزه و جنایت رژیم صهیونیستی است. همه جهان و مسلمانان از جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین ناراضی هستند. ما در حج امسال بازتاب طوفان الاقصی و وعده صادق را منعکس خواهیم کرد.

****

در جریان سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران،‌ نیچروان بارزانی با سید ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

رئیس جمهور در بخشی از اظهارات خود در این دیدار با بیان اینکه ایران مانعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مراودات تجاری با اقلیم کردستان ندارد، تصریح کرد: ما مرزهای طولانی میان دو طرف را فرصتی ارزشمند برای ارتقای سطح روابط می‌دانیم، اما امنیت اساس و بستر ضروری هر نوع همکاری و گسترش تعاملات است.

وی  با اشاره به اینکه دولت و ملت ایران، امنیت عراق را به مثابه امنیت خود می‌شمارند، افزود: ما نسبت به حسن نیت و دوستی برادران عراقی و کرد خود اطمینان داریم، اما با توجه به کینه‌ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به طور مطلق از هرگونه سوء استفاده عناصر دشمن صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری به عمل آورند.

امروز همچنین معاون اول رئیس جمهور در دیداری که با وزیر تجارت عراق داشت، با تاکید بر اینکه ایران وعراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند تصریح کرد: روابط دوستانه،‌ عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین هم در نشست امروز این ستاد تاکید کرد: تجارت مرزی در ایام اربعین تحت هیچ شرایطی نباید قطع شود.

در حاشیه همین نشست مجید میراحمدی از سفر رئیسی به عراق خبر داد و گفت: سفر وزیر کشور عراق به ایران بعد از سفر رئیس جمهور ایران به عراق انجام می‌شود.

وی افزود: برای حل چالش حمل و نقل زائران پاکستانی نشستی سه جانبه بین ایران، پاکستان و عراق انجام خواهد شد. یکی از محورهای این جلسه گفت و گو درباره مشکل حمل و نقل زائران پاکستانی در سفر به عراق از خاک ایران به وسیله اتوبوس‌های پاکستانی است.

رئیسی همچنین قرار است برای انجام دومین سفر استانی خود به استان قم روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری به این استان برود.

رئیس دولت سیزدهم امروز، در جلسه شورای اجتماعی هم  با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌ها با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha