۰

سوغات سبزوار، از خوشمزه‌ترین‌ها تا صنایع‌دستی هنرمندانه

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۵
سوغات سبزوار، از خوشمزه‌ترین‌ها تا صنایع‌دستی هنرمندانه
سوغات سبزوار، از خوشمزه‌ترین‌ها تا صنایع‌دستی هنرمندانه

خرید بلیط قطار سبزوار که یکی از خوش‌آب‌وهواترین و سرسبزترین شهرهای استان خراسان رضوی بوده انتخاب بسیار مناسبی برای سفرهای نوروزی محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که این شهر مهد خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی بی‌نظیر است؛ بنابراین، توصیه می‌شود که در هنگام بازدید از این شهر به بازارهای سنتی آن سری بزنید و سوغاتی‌های محبوب خود را خریداری فرمایید. در ادامه مقاله، معروف‌ترین سوغاتی‌های سبزوار را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.


کلوچه زنجبیلی


کلوچه یا شیرینی زنجبیلی اصلی‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی شهر سبزوار است که در تمام بازارها و شیرینی‌فروشی‌های این شهر به‌فروش می‌رسد. این کلوچه که بافتی سبک و لطیف دارد از آرد، عسل، شکر، کره، تخم‌مرغ، زنجبیل و مغز آجیل تهیه می‌شود. اگر قصد خرید بلیط پیش فروش قطار سبزوار و سفر به این شهر را دارید، حتما این سوغاتی خوشمزه را تهیه فرمایید. جهت حفظ بافت لطیف کلوچه در طی سفر، پیشنهاد می‌شود که آن را درون ظرف درب‌دار قرار دهید.


کشک


شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما کشک یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین سوغاتی‌های سبزوار است که لذت چشیدن طعم لذیذ و متفاوت آن هیچ‌گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد. ازآنجایی‌که کشک جایگاه مهمی در طبخ غذاهای محلی مردم سبزوار دارد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود که در هنگام سفر به این شهر، میل‌کردن غذاهای محلی را فراموش نکنید. آش بادمجان، آش کشک و آش گندم از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی سبزوار هستند که در پخت آن‌ها از کشک سابیده‌شده استفاده می‌شود.


میوه‌خشک


مگر می‌شود که در فکر تهیه پیش فروش بلیط قطار بود و به محبوب‌ترین سوغاتی سبزوار یعنی میوه‌خشک‌های آن فکر نکرد؟ سبزوار مهد خوشمزه‌ترین و باکیفیت‌ترین میوه‌های خشک است که با قیمتی عالی به‌فروش می‌رسند. از‌جمله میوه‌های خشک سبزوار می‌توان به خرما، آلو، زردآلو، آلبالو، انگور، گیلاس و زرشک اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها دارای طعمی بی‌نظیر و خواصی منحصربه‌فرد هستند. این خشکبارهای معروف سبزواری علاوه‌بر داشتن طعمی لذیذ، مواد مغذی فراوانی همچون انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر دارند که برای افزایش سلامت بدن نیز بسیار موثرند؛ به‌همین‌سبب نیز سوغاتی بسیار خوبی محسوب می‌شوند.


تخمه ژاپنی


تخمه ژاپنی یا تخمه جابانی نوعی تخمه هندوانه است که با آب روناس، گلپر، آب‌لیمو و نمک طعم‌دار می‌شود و به‌فروش می‌رسد. این تخمه سرشار از پروتئین، آنتی‌اکسیدان و موادمغذی است و به‌همین‌دلیل خواص و فواید فراوانی دارد. اگر به فکر تهیه یک سوغاتی سالم و پر‌خاصیت هستید، تخمه ژاپنی می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.


محصولات نمدی


همچون سایر شهرهای ایران، سبزوار نیز صنایع‌دستی بی‌نظیری دارد که از‌جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به محصولات تولیدشده با نمد اشاره کرد؛ البته که هنر نمددوزی در دیگر شهرهای ایران همچون قوچان، چهارمحال‌و‌بختیاری، بندر ترکمن، گنبد‌کاووس، رامسر، کلاردشت و کلاله نیز قدمتی تاریخی دارد. جالب است بدانید که محصولات نمدی علاوه‌بر زیبایی، دارای خواص طبی نیز هستند و در طب سنتی و پزشکی نوین از آن برای بهبود برخی دردها استفاده می‌شود. از‌جمله محصولات نمدی قابل‌خرید در سبزوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• فرش و زیرانداز
• تشک‌های طبی یک و دونفره
• لباس محلی
• کفش، پاپوش و کفی کفش
• زانوبند، کمربند و مچ‌بند نمدی
• پشتی

گیوه دست‌دوز


گیوه‌دوزی یا گیوه‌بافی یکی دیگر از صنایع‌دستی پرطرفدار در سبزوار است که قدمتی چندصد‌ساله دارد. جالب است بدانید که طبق مدارک تاریخی، قدمت این هنر در ایران را به حدود ۱۰۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند؛ ازاین‌رو، اگر به‌دنبال تهیه سوغاتی اصیل و سنتی برای هدیه به عزیزان خود هستید، خرید گیوه‌های دست‌دوز انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

جنس گیوه‌ها معمولا نخ پنبه، نخ قالی و ابریشم است که رویه آن‌ها را با سوزن جوال‌دوز می‌بافند. گیوه زیرپارچه ای، تخت آجیده، تخت چرمی، تخت لاستیکی و رویه ابریشمی، از انواع این صنایع‌دستی هستند که هرکدام طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و مخصوص به خود را دارند.


ظروف مسی


اگر که فرایند خرید پیش فروش بلیط قطار سبزوار را نهایی کرده‌اید و ذهن‌تان همچنان درگیر خرید محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر است، توصیه می‌شود که در هنگام بازدید از بازارهای این شهر به راسته مسگرها سری بزنید. در آنجا، انواع ظروف مسی بسیار باکیفیت را مشاهده خواهید کرد که باتوجه‌به سلیقه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید. ازآنجایی‌که حمل بار در قطار ممنوعیتی ندارد؛ بنابراین، با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید و نگران این موضوع نباشید.


صنایع‌دستی چوبی و حصیری


حصیربافی یکی دیگر از صنایع‌دستی مردمان سبزوار است که همچون سایر هنرهای مرسوم در این شهر، سابقه‌ای تاریخی دارد. هنر زیر‌و‌رو‌کردن و بافتن حصیر و سایر رشته‌های گیاهی به‌صورت ساده و نقش‌دار را حصیربافی می‌گویند که تنوع بسیار زیادی دارد. اگر بعد از خرید بلیط قطار سبزوار و سفر به این شهر به بازارهای سنتی آن سری بزنید، انواع مختلفی از آن‌ها شامل سبد، ظرف درب‌دار، زیرانداز، زنبیل، کلاه، فرش، پرده و … را مشاهده خواهید کرد که باتوجه‌به سلیقه خود می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید و به عزیزان خود هدیه دهید.


فُرت‌بافی یا پارچه‌بافی


فرت‌بافی یا تُن‌بافی یکی دیگر از هنرهای اصیل مردمان سبزوار است که به دوخت و طرح‌دادن پارچه‌هایی با بافت صاف و جنس نخ‌پنبه اطلاق می‌شود. مردمان محلی از این هنر برای تولید انواع حوله دست وصورت، خشک‌کن حمام، جانماز، سجاده، لباس‌های مردانه وزنانه، چادر‌شب (رختخواب‌پیچ)، دستار (عمامه)، دستمال جیبی ودستمال کمر بهره می‌برند. جالب است بدانید که مردم سبزوار رسم دارند عروس خود را با سرویس کاملی از این دست‌بافته‌ها راهی خانه بخت کنند که معمولا دوخت آن‌ها توسط خود عروس یا مادرش انجام می‌شود.


راهنمای خرید بلیط قطار سبزوار و رزرو هتل در این شهر


بعد از شناخت محبوب‌ترین سوغاتی‌های سبزوار، بهتر است که جاذبه‌های گردشگری این شهر را نیز بشناسید و برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و سپس بلیط آنلاین قطار سفر به این شهر را خریداری کنید. جهت رزرو بلیط قطار سبزوار و رزرو هتل در این شهر، تنها کافی است که به سایت اینترنتی فلای تودی مراجعه فرمایید. در این سایت اینترنتی، امکاناتی فراهم شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین بلیط سفر یا هتل سبزوار را به‌صورت آنلاین رزرو فرمایید. کارشناسان سایت نیز در این راستا آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما خواهند بود.
 
 
کد مطلب : ۲۸۳۰۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما