پلتفرم‌ها بازار را دگرگون کرده‌اند / درآمد سالانه ۲/۲ میلیارد تومانی یک متخصص از یک استارتاپ

حامد تاج‌الدین، هم‌بنیان گذار آچاره گفت: در این پلتفرم متخصصی وجود دارد که در سال ۱۴۰۲ توانسته دو میلیارد و دویست و شصت میلیون تومان درآمد داشته باشد.

به گزارش اکونگار، استارت‌اپ‌ها طی سال‌های اخیر با نوآوری تاثیر به‌سزایی در ایجاد اشتغال و تسهیل خدمت‌گزاری به مردم داشته‌اند. در شرایطی که بسیاری از کارجویان به‌دنبال کسب درآمد ثابت از طریق حضور در شرکت‌ها هستند استارت‌اپ‌های خدماتی این امکان را برای افرادی که تخصص و مهارت خاصی دارند به‌وجود آورده تا بتوانند درآمد خود را در سال حتی به ارقام میلیار تومانی برسانند. این درحالی است که اگر همین افراد در شرکت‌های مختلف به‌عنوان کارمند یا کارگر استخدام شوند باید به حداقل حقوق وزارت کار رضایت دهند.

خدمات بازسازی در لیست استارت آپ آنلاین

از اواسط دهه ۹۰ برخی از شرکت‌های استارت‌اپی با ارائه خدماتی نظیر نظافت منزل، باربری، خدمات پزشکی و سایر خدمات آنلاین توانستند بسیاری از نیازهای روزمره مردم را مرتفع کنند. آچاره نیز یکی از این پلتفرم‌هاست که از اواخر سال ۹۵ شروع به فعالیت کرده است و خدمات متفاوتی به کاربرانش ارائه می‌دهد.

حامد تاج‌الدین، هم‌بنیان گذار آچاره در نشست خبری روز جهانی کارگر و مراسم قدردانی از کارگران برتر این پلتفرم، درباره تعداد کاربران و متخصصان آچاره به خبرنگار «اکونگار» گفت:« آچاره از اواخر سال ۹۵ شروع به فعالیت کرده است و تا به امروز توانسته بالغ بر ۱۵۰ هزار متخصص را از شهرهای مختلف جذب کند و با آنها همکاری داشته باشد. این سامانه در حال حاضر بیش از دو میلیون کاربر دارد و تقریبا سالی یک میلیون سفارش از طریق این پلتفرم انجام می‌شود. در طول این سال‌ها آچاره رسته‌های شغلی مختلفی را نیز به این پلتفرم افزوده است. در ابتدا خدمات این پلتفرم محدود به حوزه نظافت بود حال در طی سال‌های اخیر خدمات دیگری در حوزه لوازم خانگی، تندرستی، پزشکی، اسباب کشی و خودرو اضافه شده است.»

پشت پرده واگذاری استارتاپ‌ها/ پیامد خروج بنیان‌گذار چیست؟

او درباره وجه تمایز آچاره با سایر پلتفرم‌های مشابه به خبرنگار اکونگار گفت:« آچاره بر خلاف بسیاری از پلتفرم‌ها مشابه به‌دنبال آن است که درخواست مشتری به واقعیت بپیوندد و کاربر تجربه خوبی داشته باشد. تمرکز بر تجربه کاربری با حساسیت بیش از حد یکی از اقداماتی بوده که تلاش کرده‌ایم آن را انجام دهیم و این یکی از نقاط تفاوت و تمایز این پلتفرم است.»

تاج الدین در ادامه از رونمایی خدمت جدید این پلتفرم در یک ماه آینده خبر داد و اظهار کرد:«آچاره خدمت مجزایی، برای بازسازی و نوسازی منازل طراحی کرده است و تا یک ماه آینده از آن رونمایی خواهد کرد. و بنا بر آن است که صفر تا صد نوسازی از طریق آن انجام شود.»

او در زمینه دیتاهای جالب توجه آچاره نیز گفت:« در این پلتفرم متخصصی وجود دارد که در سال ۱۴۰۲  توانسته دو میلیارد و دویست و شصت میلیون تومان درآمد داشته باشد.»

چالش پلتفرم‌ها برای جذب نیرو متخصص

با این همه به نظر می‌رسد که این شرکت‌های استارت‌اپی با چالش‌های بسیاری برای جذب نیرو متخصص و جلب اعتماد کاربران مواجه باشند. هم‌بنیان‌گذار آچاره در این باره می‌گوید:«شناسایی کانال‌های دسترسی به افراد متخصص یکی از چالش‌های آچاره در طی این مدت آن بوده است. به طور کلی در آچاره حدود ۳۰۰ رسته خدمت وجود دارد که اگر این‌ها را کنار یکدیگر بگذاریم، ۸ دسته بزرگ خواهد شد. در این پلتفرم، برای جذب متخصص در هر یک از این دسته‌ها به طور جداگانه برنامه‌ریزی می‌شود. به طور کلی آچاره، به‌عنوان بازوی بازاریابی و مارکتینگ به بازار سنتی و افراد متخصص کمک به‌سزایی کرده است.»

بهمن امام، مدیرعامل آچاره نیز در این برنامه خبری به اهمیت نیروهای انسانی در این پلتفرم اشاره کرد و گفت: «آچاره در سال جاری به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان نوآور شناخته شده است. اگرچه دو و نیم میلیون کاربر با آچاره کار می‌کنند اما در اصل این مربوط به دو و نیم میلون خانوار است چون یک کاربر اغلب نه فقط برای خودش که برای خانواده‌ خودش هم از این پلتفرم خدمات می‌گیرد.»

امام به موضوع درک متقابل کارگران و مشتریان هم اشاره کرد و در جمع کارگران برتر این پلتفرم از آنها خواست به این نکته توجه کنند که فشار اقتصادی روی تمام مردم ایران وجود دارد.

سلمان دانشور معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی استان تهران هم در این مراسم خبری از همکاری‌های جدید و گسترده کمیته امام با کارگران آچاره داد و به موضوع تخفیفات بیمه‌‌ای برای کارگران این پلتفرم اشاره کرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان