هشدار معنادار آیت الله هاشمی درباره اختیارات شورای نگهبان

هشدار های آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۶۳ در نقد شورای نگهبان و عواقب واگذاری اختیارات خلاف قانون به این شورا را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله هاشمی رفسنجانی، در سال ۱۳۶۳، طی یک سخنرانی در نقد شورای نگهبان و عواقب واگذاری اختیارات خلاف قانون به این شورا، گفت: اگر چنانچه مجلس شورای اسلامی، یک چیزی را تصویب کرد و برای شورای نگهبان فرستاد و شورای نگهبان استمحال کرد، آن مورد تبدیل به قانون می‌شود، حتی اگر نظر شورای نگهبان هم این باشد که این مورد خلاف قانون اساسی است.

وی ادامه داد: در مورد قوانین گذشته، سوالی که پیش می آید این است که آیا شورای نگهبان می‌تواند اظهارنظر و یا حتی قانونی را لغو کند؟ باید گفت تا وقتی که مجلس شورای اسلامی قانونی را لغو نکند قانون همان است.

آیت الله هاشمی در پایان تاکید می کند: اگر شما این قابلیت را از مجلس بگیرید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ عملا سرنوشت کشور را داده‌اید به شورای نگهبان. من در حال حاضر به شورای نگهبان اعتماد دارم اما این کار عملا لغو کردن مجلس است، یعنی فردا روزی اگر شورای نگهبان یک تفسیر روی یک قانون کرد، ممکن است کابینه، رئیس جمهور، دستگاه قضایی را ساقط کند یا ممکن است راجع به رهبر بخواهد کاری انجام بدهد. کسانی که قانون اساسی را گذرانده اند دقّت کرده اند نمی شود که به ۱۲ نفر حق داد. مجلس شورای اسلامی امروز، ۲۷۰ نفر عضو دارد که نماینده مردمند و در آینده، ۵۰۰ نفر خواهند شد، اینجا خلاف کردن و اعمال مسائل سیاسی کردن، بسیار مشکل است، چون علنی است.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1903969

برچسب‌ها