ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گلایه‌ اپراتورهای فیبر نوری: شهرداری‌ها زور می‌گویند؛ مودم‌ها هم بی‌کیفیت است

با وجود توسعه فیبرکشی در کشور، مردم تمایل چندانی به استفاده از اینترنت فیبر نوری ندارند. اما علت چیست؟

علی مومنی
نوشته شده توسط علی مومنی | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۰

اپراتورهای توسعه‌دهنده فیبر نوری باور دارند تا زمانی که شهرداری‌ها برای حفاری فیبر نوری همکاری نکنند، تعداد مشترکان فیبر زیاد نمی‌شود. آن‌ها همچنین از کیفیت مودم‌های موجود راضی نیستند. به همین دلیل قرار است واردات مودم به شکل مشروط آزاد شود.

به گزارش دیجیاتو، بر اساس آمارهای رسمی وزارت ارتباطات، در حال حاضر ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری هستند؛ به این معنی که در صورت تمایل می‌توانند به اینترنت فیبر نوری متصل شوند اما از این میان تنها حدود ۵۰۰ هزار مشترک به این شبکه پیوسته‌اند.

از سویی عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است این میزان باید تا پایان سال به ۲ میلیون مشترک برسد.

در این شرایط، «گروه علمی تحلیلی طیف» در نشستی با حضور اپراتورهای حاضر در پروژه فیبر نوری و مجری این طرح در وزارت ارتباطات، راهکارهای دستیابی به ۳ میلیون مشترک فیبر نوری و موانع این مسیر را بررسی کرد.

پیشنهاد رفع فیلتر پلتفرم‌ها برای مشترکان فیبر نوری

«محمد کشوری»، مدیر گروه طیف در ابتدای این نشست به تمایل مردم برای استفاده از اینترنت همراه پرداخت و گفت: «در دنیا معمولا چهار پنجم ترافیک اینترنت در بخش ثابت و مابقی در بخش همراه است در حالی که در ایران، دو سوم ترافیک در بخش همراه مصرف می‌شود. بنابراین باید مردم را به استفاده از اینترنت ثابت تشویق کرد.»

او در همین مورد پیشنهاد کرد مشترکان فیبر نوری از برخی موارد فیلترینگ مستثنی شوند. «صادق عباسی شاهکوه»، مجری پروژه فیبر نوری در وزارت ارتباطات نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

به گفته او، اینترنت ثابت در دنیا در ۱۰ سال اخیر به طور متوسط سالی ۸ درصد رشد کرده و سهم فیبر از ارتباطات ثابت از ۵۰ درصد عبور کرده است.

اپراتورها همواره از همکاری نکردن شهرداری‌ها برای حفاری فیبر نوری، به ویژه در شهرهای بزرگ شکایت کرده‌اند. کشوری نیز در تایید این موضوع گفت: «شهرداری تهران به هیچ وجه نرخ‌های مصوب حفاری را رعایت نمی‌کند و گاهی ۱۵ میلیون تومان برای هر متر حفاری درخواست می‌کند.»

نماینده وزارت ارتباطات: ۳ میلیون مشترک فیبر نوری تا پایان سال دور از دسترس نیست

صادق عباسی شاهکوه، مجری پروژه فیبر نوری در وزارت ارتباطات در مورد هدف‌گذاری‌های امسال گفت: «امسال اگر به ۱۵ میلیون پوشش برسیم و ۳ میلیون اتصال ایجاد کنیم، یعنی تبدیل ۲۰ درصد پوشش‌ها به اتصال. این عدد غیر قابل دسترس نیست. انتظار داریم از این میزان، یک میلیون مشترک را شرکت مخابرات جذب کند.»

او ادامه داد: «به این نکته هم باید توجه کرد که این پروژه در اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ شروع شد و تا سپتامبر ۲۰۲۳ به پوشش ۶۴ درصدی رسیدند. قرار است در ایران در مدت کم‌تری ۸۰ درصد پوشش ایجاد شود. علاوه بر این چون در تمامی کشور به طور متوازن پوشش ایجاد می‌شود ممکن است take up rate (نرخ تبدیل پوشش به اتصال) ما پایین‌تر باشد.»

صادق عباسی شاهکوه، مجری پروژه فیبر نوری در وزارت ارتباطات

رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات با اشاره به نقش کلیدی صندوق توسعه فیبر نوری در پیشرفت پروژه گفت: «سال گذشته بالای هزار میلیارد تومان به اپراتورها پرداخت شد.»

شاتل: زورمان به شهرداری‌ شهرهای بزرگ نمی‌رسد

«محمدحسن شانه‌ساززاده»، رئیس هیئت مدیره «شاتل»، باور دارد توسعه نیافتن فیبر نوری در شهرهای بزرگ، مانع رشد مشترکان شده است. او در این رابطه گفت: «میزان پوشش‌ها بیشتر در شهرهای کم برخوردار بوده که شهرداری‌هایشان منعطف بوده‌اند. وضعیت شهرداری‌های شهرهایی که می‌شود مشترک بیشتری بگیریم اصلا خوب نیست. هنوز از پس شهرهایی مثل اصفهان، شیراز و مشهد برنیامده‌ایم.»

او افزود: «به محض اینکه در شهری پوشش فیبر ایجاد می‌شود و بدون هیچ تبلیغاتی ۱۱ درصد پوشش‌ها تبدیل به مشترک می‌شود. این میزان در شهری مثل مشهد حدود ۱۹ درصد است.»

محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هیئت مدیره شاتل

شانه‌ساززاده از کیفیت مودم‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: «واقعا مودم ac نمی‌تواند لذت فیبر را به مردم بدهد. لذت فیبر با استاندارد وای فای نسخه شش و هفت تجربه می‌شود؛ اما در حال حاضر، تولیدکنندگان هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت، ضعیف هستند.»

او پیشنهاد کرد امکان پرداخت اقساطی هزینه اتصال فیبر نوری برای مردم فراهم شود. رئیس هیئت مدیره شاتل همچنین از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواست اجازه دهد سرویس ADSL در مناطقی که فیبر نوری وجود دارد از دسترس خارج شود.

مخابرات: مشکل پیمان‌کار داریم

«داوود زارعیان»، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در مورد کمبود پیمانکار فیبر نوری گفت: «موضوع پیمانکار هم مهم است. در بسیاری از شهرها اصلا پیمانکار نداریم و مجبوریم از مرکز استان بفرستیم که سرعت را پایین می‌آورد. در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸ هزار مشتری ثبت نام‌شده داشتیم که نتوانستیم به آن‌ها فیبر نوری ارائه دهیم.»

زارعیان اعلام کرد این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۳۰۹ هزار مشترک، اینترنت فیبر نوری ارائه کرده است. ۱۱۰ هزار عدد مشترک از این میزان، سال گذشته به مشتریان فیبر مخابرات پیوسته‌اند.

معاون شرکت مخابرات از وضعیت مودم در کشور نیز انتقاد کرد و گفت: «در بازار یا مودم نیست یا اگر هست، دست دوم و فیک است. روی برچسب مودم، خارجی خورده اما سرعت ۷۰ تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه را بیشتر پشتیبانی نمی‌کند. باید برای این مسئله تصمیم‌گیری شود. اگر حل نشود شاید انتظارات محقق نشود.»

آسیاتک: مودم را با بورد دست دوم تولید می‌کنند

«محمدعلی یوسفی‌زاده»، مدیرعامل «آسیاتک» نیز به مشکل مودم اشاره کرد و گفت: «از شرکتی ۵۰۰ مودم خریدیم که مطمئن هستم بورد آن دست دوم است و قابش را در یکی از مناطق آزاد تولید کرده‌اند. همین مودم را با منت و به قیمت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ما دادند؛ اما اگر خودمان با این کیفیت، مودم وارد کنیم ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.»

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک

به اعتقاد او، رسیدن به ۳ میلیون مشترک در کمتر از یک سال کار دشواری است. یوسفی‌زاده در این باره گفت: «از ابتدای پروژه، حدود ۷۶۰ هزار خانوار را تحت پوشش فیبر نوری قرار داده‌ایم و از همان زمان هم تیم نصب و فروش و تبلیغات‌مان فعال بوده است. با وجود این به ۱۰ هزار اشتراک فعال هم نرسیده‌ایم. برای رسیدن به هدف ۳ میلیونی فقط خرید ماشین و تجهیزات دو سه ماه زمان می‌برد، بنابراین قطعا فشردگی خیلی سختی است.»

یوسفی‌زاده برای تشویق مردم به استفاده از فیبر نوری پیشنهاد کرد صداوسیما سیگنال شبکه‌های خود را در اختیار قرار دهد تا به صورت کابلی به مردم ارائه کنیم.»

تولید مدل داخلی به شرط کیفیت

عباسی شاهکوه پس از شنیدن انتقادات اپراتورها در مورد کیفیت مودم‌ در مورد سیاست جدید تولید مودم توضیح داد: «تولیدکنندگان داخلی می‌توانند ۲۰ درصد نیاز مودم کشور را تامین کنند. مدل جدید اینطور است که اپراتور برای تامین درصدی از مودم‌ها با تولیدکننده داخلی قرارداد می‌بندد و می‌تواند چند برابر آن را وارد کند. اگر کیفیت مودم داخلی مناسب بود جلوی واردات گرفته می‌شود اما اگر نبود واردات ادامه پیدا می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی