۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
افزایش ۶۵ درصدی صادرات سیر

مدیرکل دفتر توسعه بازار سازمان تعاون روستایی گفت: سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۵۰ هزار تن سیر به ارزش ۴۰ میلیون دلار به ۳۲ کشور صادر شده که مقصد نخست صادرات سیر خشک، روسیه و سیر تازه عراق بوده است.

به گزارش صدای بورس،سید روح الله لطیفی، مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار کرد: سیر یکی از محصولات پر خاصیت و ویژه است که در برخی نقاط کشورمان، مرغوب‌ترین سیر در منطقه و و بعضاً در دنیا تولید می‌شود، محصولی که در استان همدان و برخی دیگر از استان‌ها تولید می‌شود منحصر به فرد بوده، که خوشبختانه در سال گذشته با ورود و تمرکز بیشتر تجار برای بازار رسانی این محصول صادرات کشورمان در این محصول رشد چشم‌گیری داشته است.

وی افزود: سال گذشته ۴۹ هزار و ۸۳۱ تن انواع سیر به ارزش ۳۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۷۰ دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه ۶۵ درصد در وزن و ۶۴ درصد در ارزش شاهد افزایش صادرات بودیم، حتی در مقاصد صادراتی نیز از ۱۸ کشور خریدار سیر ایرانی به ۳۲ کشور رسیدیم.

لطیفی در خصوص میزان صادرات سیر به تفکیک تازه و خشک توضیح داد: از مجموع سیر تازه و خشک صادر شده، ۲۵ هزار و ۶۴۳ تن به ارزش ۲۰ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۹۳۱ دلار، سیر تازه بود که این میزان با رشد ۵۶ درصدی در وزن و ۵۵ درصدی در ارزش همراه شده و تعداد کشورهای خریدار این نوع سیر از ۱۳ کشور به ۱۷ کشور افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار و ۱۸۸ تن سیر خشک نیز به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۶۳۹ دلار به ۳۲ کشور صادر شده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۷۵ درصدی در وزن و ارزش داشته و از ۱۸ مقصد صادراتی نیز به ۳۲ کشور مقصد، افزایش پیدا کرده است.

منبع: مهر

کد خبر 494972

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ابتکار عمل گمرک و ارتقا وضعیت دولت

    ابتکار عمل گمرک و ارتقا وضعیت دولت

    گمرک اقدام به انتشار ۱۰۰ واردکننده و صادرکننده اول کرده که اقدامی بی‌سابقه در جهت ارتقای شاخص شفافیت محسوب می‌شود اما پیشنهاداتی مبنی بر انتشار ۱۰۰ شرکت دوم فهرست و انتشار آمار مربوط به دو سال گذشته برای تکمیل این اقدام مطرح شده است.

  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو

    رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو

    رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: با بیان اینکه رفع تعهد ارزی، تحریمی خود ساخته را برای صنایع ایجاد کرده است گفت: محصولی که با تمامی سختی‌ها و مشکلات تولید می‌شود برای عرضه آن نیز در بازار های داخلی و خارجی موانعی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =