لزوم برقی شدن ناوگان حمل و نقل کشور طی 5 سال آینده

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل شهری باید در ۵ سال آینده با کمک وزارت نیرو، وزارت نفت و خودروسازان، برقی شود.

حسن کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت در گفت و گویی با اشاره به دلایل بروز ناترازی بنزین در کشور و نقش خودروهای داخلی در بروز این امر اظهار کرد: بطور تقریبی ۱۰۰ درصد خودروهایی که در کشور از آن ها استفاده می شود، خودروهای فسیل سوز هستند.

وی در این راستا تصریح کرد: با توجه به این موضوع ایران جزو کشورهایی محسوب می شود که توسعه خودروهای سبز و استفاده کننده از سوخت غیرفسیلی خیلی کم در آن رواج دارد. بعنوان مثال خودروهای برقی توسعه کمی در ایران داشته اند اما از سوی دیگر در کشوری مانند چین ۱۰۰ درصد ناوگان حمل و نقل شهری مثل اتوبوس‌ها برقی هستند و از این منظر آنها توسعه یافتگی ۱۰۰ درصد را دارند ولی در کشور ما این اتفاق رخ نداده است.

کریمی سنجری تشریح کرد: مساله دیگری که در این راستا وجود دارد این است که ما در کشور خودروهای فرسوده بساری داریم که مصرف بنزین آن ها بیشتر از یک خودروی غیرفرسوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این خودروهای غیرفرسوده تکنولوژی قدیمی دارند و خودروهای جدید یک تحول در تکنولوژی موتورشان اتفاق افتاده است اما ما فاصله‌ای زیاد با دنیا از حیث تکنولوژی موتور داریم  و با همین نگاه در مقایسه با خودروهای فعلی خودروهای فرسوده ما مصرف بالایی دارند.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت  ادامه داد: نکته بعدی حائز اهمیت و تأثیر گذار در ناترازی بنزین، قیمت پایین سوخت در ایران است.

وی افزود: طبق اعلام شرکت پخش و پالایش قیمت تمام شده بنزین  ۲۵ هزار تومان است در حالی که بنزین را چیزی بین هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان به مردم تحویل می‌دهیم.

کریمی سنجری با اشاره به نفوذ پایین خودروهای سبز در کشور، وجود خودروهای فرسوده و میانگین مصرف بالای سوخت در خودروهای موجود و همچنین قیمت پایین بنزین، گفت: این عوامل سبب شده است تا انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف بر بنزین در کشور وجود نداشته باشد.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: از این رو راهکار غلبه بر این ناترازی این است که دو اقدام مهم انجام دهیم ابتدا اینکه خودروهای برقی در کشور به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه سیاست گذاران به ویژه وزارت نفت و وزارت نیرو قرار گیرد و کمک کنند که خودروهای برقی در کشور توسعه یابد اما از مسیر درست آن یعنی زیر ساخت آن فراهم شود و ارگانی که جزو وظایف آن باشد اقدام به واردات خودروی برقی کند.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز باید اقدام به واردات این خودروهای برقی کنند و آنها را جایگزین خودروهای فسیلی کنند و این امر را هدف گذاری کنیم که در ۵ سال آینده ناوگان حمل و نقل شهری با کمک وزارت نیرو، وزارت نفت و صنعت خودروسازی برقی کنیم.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود