اقتصادی

صادرات ترکیه به عراق در ماه گذشته از یک میلیارد دلار فراتر رفت

میزان صادرات ترکیه به عراق ظرف یک ماه با رشدی قابل توجه به رقم بیش از یک میلیارد دلار در ماه رسید.

میدل ایست نیوز: روابط اقتصادی عراق و ترکیه در سال‌های اخیر با وجود افزایش مستمر حجم مبادلات تجاری بین دو کشور و رشد تجارت و همچنین واردات و صادرات کالاهای مختلف، شاهد تحول چشمگیری بوده است.

به گزارش العربی الجدید، اداره آمار ترکیه اعلام کرد عراق در ماه گذشته یک میلیارد و 189 میلیون دلار از صادرات ترکیه به ارزش 22 میلیارد و 571 میلیون دلار را به خود اختصاص داد و پس از کشورهای آلمان، ایتالیا و امریکا در رتبه چهارم وارد کنندگان کالاهای ساخت ترکیه قرار گرفت.

این در حالی است که بخش اعظم واردات عراق از ترکیه را اجناس، مواد غذایی، محصولات پزشکی و کشاورزی تشکیل می دهند.

از سوی دیگر، موسسه آمار ترکیه حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2023 را حدود 13 میلیارد دلار برآورد و اعلام کرد صادرات ترکیه به عراق 12.8 میلیارد دلار بوده است، در حالی که آنکارا نیز در سال گذشته 1.5 میلیارد دلار کالا از بغداد وارد کرده است.

این منبع افزود حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2020 به بالاترین حد خود در پنج سال گذشته رسید و رقمی معادل 17.3 میلیارد دلار را ثبت کرد.

گفتنی است دو کشور پس از سفر رجب طیب اردوغان به عراق و امضای توافقنامه های مختلف به منظور ارتقای همکاری های اقتصادی مشترک، انتظار دارند حجم مبادلات تجاری شان رشد قابل توجهی داشته باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا