مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

از دست ندهید

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان بزرگ و تاثیر گذار صنعت کامیون ایران ساخته شد.

بیت ران – مستند آن مرد با ماک آمد از ساخته های امین آزاد و الهام زهره‌وند است.

کامل‌ترین نسخه مستند درباره اصغر قندچی را در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

این فیلم با نام آن مرد با ماک آمد در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ فیلم‌برداری و ساخته شده‌است. طولانی‌ترین نسخه این فیلم ۸۷ دقیقه است و در بیت ران برای اولین بار به نمایش درآمده‌است.

فیلم ماک در ایران به سرنوشت تاسیس «ایران کاوه» می‌پردازد و از همت مردی می‌گوید که بارها از صفر شروع کرده‌بود. اما هیچگاه، خسته نشد و تا پایان عمر مشعول به کار بود و نسل‌های زیادی از صنعتگران ایرانی را تربیت کرد.

اصغر قندچی از کودکی و با کارگری، کار خود را شروع کرد و از سربازی به سرداری رسید.

داستان زندگی اصغر قندچی شباهت زیادی به زندگی موسس شرکت هوندا دارد.

بیشتر بدانید: اصغر قندچی؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

ماجرای ساخت آن مرد با ماک آمد

امین آزاد کارگردان فیلم مستند آن مرد با ماک آمد به بیت ران می‌گوید که ابتدا قصد نداشته است چنین فیلمی بسازد بلکه تنها قصد انجام یک مصاحبه با اصغر قندچی برای یک فیلم دیگر را داشته است. اما شخصیت قوی و داستان تاثیر گذار اصغر قندچی وی را تحت تاثیر قرار داده‌است. و در نهایت به همراهِ الهام زهره‌وند، همسر و همکار خود تصمیم به ساخت فیلم گرفته‌اند.

آنها مدت‌ها به دنبال نگاتیوهایی از کارخانه قدیمی «ایران کاوه» بوده‌اند و  نگاتیوهای فیلم تبلیغاتی «ایران کاوه» را در انبار نمور یک خانه پیدا می‌کنند. پس از بازسازی نگاتیوهایی که سال‌های سال در انبار خاک خورده‌اند، تاریخ «ایران کاوه» گویا پس از سالیان سال دیگر بار زنده‌شده‌است.

 

امین آزاد به بیت ران توضیح می‌دهد با دیدن نسخه تبدیل شده‌ی دیجیتال آن فیلم قدیمی به هیجان آمده‌است. چرا که گویا مرده‌ای دوباره، زنده‌شده‌است.

الهام زهره‌وند دستیار کارگردان فیلم آن مرد با ماک آمد هم به بیت ران می‌گوید در هنگام فیلمبرداری نکته‌ای که برای‌اش جالب بوده، این است که همه از اصغر قندچی که اولین نفر در بخشی از تاریخ ایران بوده‌است، به نیکی یاد می‌کردند.

بیشتر بدانید: تاریخچه برند آلفارومئو و فراز و نشیب های این خودروساز ایتالیایی

مهم‌ترین فیلم

امین آزاد کارگردان فیلم به بیت ران می‌گوید: در میان بیش از ۳۰ فیلم مستندی که تا کنون ساخته آن مرد با ماک آمد بهترین فیلم است.

الهام زهره‌وند هم که تا کنون در ساخت  بیش از ۲۰ فیلم نقش داشته است این فیلم را مهمترین فیلم کارنامه خود می‌داند.

مرحوم اصغر قندچی موسس شرکت «ایران کاوه» و پدر صنعت کامیون ایران هفتم امرداد ماهِ سال ۱۳۹۸، در سن ۹۱ سالگی در بیمارستان ایران مهر تهران دار فانی را وداع گفت.

اصغر قندچی از بزرگان صنعتی ایران، از اسفند ۱۳۹۷ به دلیل سرماخوردگی و عفونت شدید در بیمارستان ایران مهر بستری شده‌بود. به دلیل عفونت شدید وی چند ماهی را در بخش آی سی یو سپری کرد.

آقای قندچی در دو ماهِ اخیر به بخش عمومی منتقل شده‌بود، اما عفونت به کلیه وی زده‌بود و همین عارضه سبب شد او در هفت امرداد ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبندد.

بیشتر بدانید: لامبورگینی و داستان تولد آن ؛ گاو وحشی که روزگاری رام شده بود
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

اصغر قندچی ، بیش از ۷۰ سال پیش شروع به تولید کامیون در ایران کرد. او وقتی دید نمی‌تواند امکانات جاده‌ای ایران را تغییر بدهد دست روی دست نگذاشت و نگفت چون جاده‌ی استاندارد نداریم به محرومیت از ماشین‌های خوب روز دنیا محکومیم. ماشین‌های آمریکایی را که برای ویژگی‌های آن کشور ساخته بودند، متناسب با جاده‌های ایران تغییر داد و تحسین تولید‌کننده‌های آمریکایی را برانگیخت.

آنقدر مهم شده‌بود که از فرودگاه‌های آمریکا با هلی‌کوپتر او را به کارخانه می‌بردند تا ثبت سفارش کند. معروف است در شرایطی که پمپ‌های بنزین در جاده‌های کشور فاصله زیادی از هم داشتند برای حل مشکل سوخت کامیون‌های ماک، باکی با ظرفیت بیشتر روی این خودرو سوار کرد تا دیرتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا کنند.

بیشتر بدانید: داستان نامگذاری شرکت مزدا و پایه گذار آن که عاشق ایران بود
در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

او که استقلال کاری خود را از یک دکان ۹‌متری شروع کرده بود و سال‌ها بعد دو هزار کارگرِ همکار داشت، در حالی از کار کنار گذاشته شد که کارخانه «ایران‌ کاوه» را تا ۲۵۰ هزار مترمربع توسعه داده‌بود. شاید بتوان او را پدر کامیون‌سازی ایران نامید و باید برای همین قدر‌دان او بود. کامیون‌های ساخت او بار اصلی ساخت‌ و سازهای پیشرفت کشور را به دوش کشیدند و هنوز با ۷۰ سال سن جاده‌های ایران را زیر پا می‌گذارند.




3 دیدگاه

  1. درست است از این بزرگ مرد سپاسگزاری کنیم ولی صنعتی که با رفتن آمریکاییها تعطیل شد چه فایده!!!!!این یعنی استقلال ؛یعنیخودکفایی؛ که ایشان نداشتند.

    • شما مستند رو درست نگاه نکردی، صعنتی که ایشان پایه‌گذاری کردند با رفتن آمریکایی‌ها تعطیل نشد، با ملی کردن کارخانه‌ها و کنار گذاشتن ایشان از مدیریت کارخانه و مصادره کردن اموالشان و همچنین سنگ انداختن در هر راهی که پا در آن می‌گذاشتند نابود شد، شما یا اشتباه متوجه شدی یا فقط می‌خواهی ایشان رو تخریب کنی.

  2. بله آقای قندچی جزو نوابغ این کشور بوده اند.
    خدا میدانه اگر نتیجه کارها وتلاشهای او و همه جامعه ماشین داران ورانندگان ایران نبود چه برسر مردم در دوران جنگ علی الخصوص سالهای اول جنگ پیش می امد .در واقع لجستیک جنگ مدیون قندچی و امثالهم هست.زمانیکه ارتش هیچ سازمان نداشت وهمه فرماندهان فراری بودند ریس جمهور هم بنی صدر بود وهمه جنگ جناحی راه انداخته بودند وچند نفر مثل فلاحی وفکوری و کلاهدوز و….فقط تو منطقه بودند تنها محصولات ایران کاوه ورانندگان غیرنظامی از پیشرفت بیشتر صدام جلوگیری کردند.
    ضمن احترام برای همه خواهشا کسانی کامنت بگذارند که هم مطلع باشند وهم سابقه حمل ونقل ایران وشرکت ایران کاوه را وقندچی را میشناسند.
    روحش شاد یادش گرامی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید

قوی ترین اسکوترهای کشور کدام هستند؟ با چه قیمتی می توان صاحب آن ها شد و هر کدام چه...

پست‌های مرتبط