سیاسی

توافق آتش‌بس در هاله‌ای از ابهام
هیئت‌های حماس و رژیم صهیونیستی و رئیس سیا قاهره را بدون توافق ترک کردند

منابع مطلع از پایان مذاکرات قاهره و خروج رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و هیئت اسرائیلی و هیئت حماس از قاهره خبر دادند.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع از پایان مذاکرات قاهره و خروج رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و هیئت اسرائیلی و هیئت حماس از قاهره خبر دادند.

به گزارش «رویترز»، دو مقام امنیتی مصری تأکید کردند که با «نیکلاس برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و همچنین هیئت اسرائیلی مذاکره‌کننده قاهره را ترک کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، هیئت اسرائیلی ملاحظات خود به پیشنهاد حماس را با میانجیگران مصری و قطری در میان گذاشته است.

یک مقام در رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد که عملیات در رفح و دیگر مناطق غزه بر اساس نقشه ادامه خواهد یافت.

همزمان کاخ سفید اعلام کرد که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) قاهره را ترک کرده اما هیئت‌های مذاکره‌کننده همچنان در قاهره هستند و این یعنی که امید به توافق از میان نرفته است.

رسانه رسمی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که مواضع دو طرف در مذاکرات از هم چنان فاصله دارد که نمی توان میانشان پل زد.

از سوی دیگر، پایگاه «العربی الجدید» به نقل از منابع مصری خبر داد که هیئت حماس نیز قاهره را ترک کرده است.

این مقام مصری افزود که تلاش‌های مصر و دیگر میانجیگران برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به خصوص در سایه تحولات اخیر در نوار غزه ادامه دارد.

همچنین یک مقام حماس به «العربی الجدید» گفت که صورت نهایی که پس از تعدیلات نیکلاس برنز از جانب حماس با آن موافقت شده، آخرین چیزی است که حماس و گروه‌های مقاومت می‌توانند بپذیرند.

این مقام افزود که حضور نمایندگان حماس در قاهره برای مذاکره درباره بندهای تازه یا شرط تازه رژیم صهیونیستی نبود و تأکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشتباه می‌کند اگر بپندارد که با اشغال رفح می‌تواند حماس را تحت فشار قرار دهد.

وی تأکید کرد که هیئت حماس قاهره را ترک کرد تا موضع حماس درباره مخالفت با فرارفتن از آنچه حماس با آن موافقت کرده را اعلام کند و افزود که این هیئت اختیارات لازم برای پذیرش تعدیل‌های دیگر در توافق را ندارد.

یک مقام مصری نیز تأکید کرد که تلاش رئیس سیا برای تغییر موضع نتانیاهو درباره خودداری از تعیین موعد نهایی پایان جنگ و نیز در اختیار داشتن حق اجرای عملیات ناگهانی در غزه شکست خورده است.

این مقام افزود که نتانیاهو در دیدار برنز با پایان عملیات در رفح و واگذار کردن گذرگاه مرزی مخالفت کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا