۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۴

خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار-۱۱۶؛

«پرواز» محمد معتمدی در «گشت ویژه»/ حالِ خوب یک ترانه کاربردی

«پرواز» محمد معتمدی در «گشت ویژه»/ حالِ خوب یک ترانه کاربردی

موسیقی تیتراژ پایانی سریال «گشت ویژه» به آهنگسازی و خوانندگی محمد معتمدی از جمله آثار پرمخاطبی است که نشان از ذوق و سلیقه و مخاطب شناسی این خواننده در حوزه آهنگسازی هم دارد.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صدو شانزدهمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی تیتراژ سریال «گشت ویژه» با ترانه بهمن محمدزاده و آهنگسازی و خوانندگی محمد معتمدی رفتیم که در اواسط دهه نود تبدیل به یکی از موسیقی های پرطرفدار مجموعه های داستانی سیما در حوزه موسیقی تیتراژها شد.

«پرواز» با صدای معتمدی در«گشت ویژه»/حال خوب یک ترانه کاربردی

سریال تلویزیونی «گشت ویژه» محصول سازمان صدا و سیما به نویسندگی طلا معتضدی و صادق خوشحال، تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی مهدی رحمانی است که فصل اول آن در سال ۱۳۹۵ تولید و از شبکه یک سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

موضوع این سریال درباره ماجراهای یک گروه پلیس زبده و ورزیده است که در چالش با پرونده‌های پلیسی، به رویارویی و حل و فصل آنها می‌پردازند. کاراکترهای سریال شامل چند جوان است که به‌ عنوان نیروهای گشت انتظامی فعالیت می‌کنند و در سطح شهر با یک اتفاق روبه‌رو می‌شوند و آن را پیگیری می‌کنند. ضمن اینکه در هر قسمت از داستان اتفاق و حادثه‌ای رخ می‌دهد که این سه نفر را درگیر می‌کند و این گشت نیز بر اساس ماموریت خاص خود وقایع سطح شهر را کنترل می‌کنند.

حمید گودرزی، شاهد احمدلو، پدرام شریفی، محمودپاک نیت، امیرکاظمی، احسان بیات فر بازیگران اصلی فصل اول سریال «گشت ویژه» بودند که در هرقسمت بازیگرانی به فراخور داستانی که در نظر گرفته می شد، به ایفای نقش می پرداختند.

«پرواز» با صدای معتمدی در«گشت ویژه»/حال خوب یک ترانه کاربردی

اما یکی از مهم ترین نکاتی که موجب شد فصل اول این سریال پلیسی تلویزیون با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شود، موسیقی تیتراژ پایانی این مجموعه تحت عنوان «پرواز» با ترانه ای از بهمن محمدزاده، آهنگسازی و خوانندگی محمد معتمدی، تنظیم افشین عزیزی و حضور نوازندگان معتبری چون میلاد عالمی، مهرداد عالمی، آرین کشیشی و میکس و مسترینگ میلاد فرهودی بود که با حال و هوای متفاوت و انتخاب درستی که در حوزه ترانه انجام گرفت، توانست به عنوان یکی از برگ های برنده سریال معرفی شود و حتی ماجرا را به سمت و سویی هدایت کند که به واسطه محتوای آن، در مناسبت ها و رویدادهای مختلف ملی و اجتماعی دیگر هم از این ملودی استفاده شود.

مسیری که در همان سال ها از سوی محمد معتمدی به واسطه توانمندی های او در عرصه خوانندگی موسیقی ایرانی و پشتوانه بسیار خوبی که در این زمینه به دلیل برگزاری کنسرت ها مختلف با استادان موسیقی ایران محمد معتمدی اکنون هنرمندی است که در اواسط دهه چهارم زندگی خود توانسته خود را به عنوان خواننده ای مولف و صاحب سبک در جامعه موسیقی بشناساند که قطعا در موسیقی ایرانی حرف های تازه ای برای گفتن داشت و توانست گوش مخاطبان را متوجه ارزش های زیاد موسیقی ایرانی با یک نگاه امروزی کند و همچنین آلبوم ها و تک آهنگ های متنوع داشت، توانست شرایط بسیار مناسبی را برای ارتقای جایگاه کمی و کیفی این خواننده میان طیف وسیعی از مخاطبان فراهم ساخته و شکل و شمایلی از یک هنرمند ممتاز در عرصه تیتراژخوانی را به عموم مخاطبان معرفی کند.

محمد معتمدی اکنون هنرمندی است که در اواسط دهه پنجم زندگی خود توانسته خود را به عنوان خواننده ای مولف و صاحب سبک در جامعه موسیقی بشناساند و قطعا در موسیقی ایرانی حرف های تازه ای برای گفتن دارد و در طول سال های فعالیتش توانسته گوش مخاطبان را متوجه ارزش های زیاد موسیقی ایرانی با یک نگاه امروزی کند.

محمد معتمدی فراگیری آواز را به همراه نی نوازی از سنین نوجوانی آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ آواز را نزد حمیدرضا نوربخش آموخت. این هنرمند کاشانی الاصل در همین دوران بود که به سبب علاقه‌مندی‌های فراوانش به مکاتب آوازی مختلف از جمله مکتب آواز اصفهان همزمان به تمرین و الگوبرداری از آواز استادانی چون جلال تاج اصفهانی و ادیب خوانساری ۲ غول موسیقی آوازی ایران پرداخت و در این راه نیز از محضر استادانی چون حسین عمومی و علی اصغر شاه زیدی بهره‌مند شد.

شرایطی که به دلیل توانمندی‌ها و استمرار این خواننده بهره‌مند از تکنیک را وارد گروه‌های معتبر و مختلف موسیقی به سرپرستی بزرگان این عرصه کرد که از آن جمله می‌توان به گروه «خورشید - مجید درخشانی»، «هم‌نوازان شیدا - محمدرضا لطفی»، «ارکستر ملی ایران - فرهاد فخرالدینی»، «هم آوایان - حسین علیزاده» و بسیاری دیگر اشاره کرد. مسیری که البته در پس این سال‌ها برای او دربرگیرنده حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌هایی هم شد اما قطعاً نقش موثری در معرفی یک خواننده صاحب سبک به جریان موسیقی ایرانی ایفا کرد که نمی‌توان از آن ساده عبور کرد.

«پرواز» با صدای معتمدی در«گشت ویژه»/حال خوب یک ترانه کاربردی

محمد معتمدی در همین دوران بود که به واسطه تقدیر زمانه، وارد دانشکده صدا و سیما شد، مجموعه‌ای که به لحاظ موسیقایی از او دور بود و بعد دیگری از شخصیت معتمدی را در خود پرورش داد. یعنی مباحث مرتبط با کارگردانی و تولید و ماجراهایی از این دست که هیچ ربطی هم به موسیقی نداشت اما به هر حال شرایطی را ایجاد کرد که وی تحصیلات عالیه خود را در این فضا به اتمام برساند.

این فضا معتمدی را از مسیر و آرزوهایش در دنیای موسیقی دور نکرد و او پس از اتمام دوران دانشگاهی خود دوباره به موسیقی بازگشت. بازگشتی که اگرچه در دوران آموزش‌های دانشگاهی نیز به صورت تجربی و حتی اجرایی نیز آن‌ها را از سر گذراند، اما چارچوبی را برای محمد معتمدی رقم زد، که موسیقی تبدیل به حرفه اول و دوم و سوم این هنرمند خوش آتیه شد. فضایی که آغازگر راه‌ها و تجربه‌های متفاوتی از این خواننده در عرصه‌های مختلف بود و او را به خارج از مرزهای ایران نیز معرفی کرد.

این خواننده در چنین شرایطی بود که ضمن حضور در رویدادها و پروژه‌های مختلف بین‌المللی، به تجربه اندوزی در معتبرترین ارکسترهای ایران نیز پرداخت. تجربه‌هایی که اگرچه در مقطعی به دلایل مختلف منجر به خداحافظی او از ارکسترهای دولتی شد، اما قطعاً برایش فراهم کننده شرایط ویژه‌ای بود که به طور حتم نمی‌توان از آن به سادگی عبور کرد.

او در این مجال علاوه بر حضور موثر در تجربه‌های مهم موسیقی ایران در قالب آلبوم، کنسرت، موسیقی تیتراژ، اپرا و پروژه‌هایی از این دست، بی پروا دست به تجربه‌های متفاوت دیگری از جمله خوانندگی موسیقی پاپ زد و خود را به عنوان خواننده ای چند وجهی معرفی کرد که خوب می‌داند کجا و در چه بزنگاهی می‌توان نبض مخاطب غیرتخصصی حوزه موسیقی را نیز به دست گرفت.

«پرواز» با صدای معتمدی در«گشت ویژه»/حال خوب یک ترانه کاربردی

محمد معتمدی که همواره در تلاش است تا بدون نگاه به حاشیه ها و حرف و حدیث ها، کارهای متفاوتی را در حوزه موسیقی بیازماید و در این مدت تجربه های متفاوت و پرمخاطبی را هم در حوزه موسیقی تیتراژها انجام داده که از آن جمله می توان به خوانندگی در موسیقی تیتراژ مجموعه هایی چون «از یاد رفته - ۱۳۹۰ » به کارگردانی فریدون حسن پور، «جلال الدین - ۱۳۹۳» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان، «کوبار - ۱۳۹۷» به کارگردانی فریدون حسن پور، «گرگ و میش - ۱۳۹۷» به کارگردانی همایون اسعدیان، «سرباز - ۱۳۹۹» به کارگردانی هادی مقدم دوست، «ملکاوان - ۱۳۹۸» به کارگردانی احمد معظمی، «شرایط خاص - ۱۳۹۸» به محمد معتمدی: من هنوز یک‌دهم برخی از خواننده‌ها هم تیتراژ نخوانده‌ام. یک روز اگر احساس کنم مردم اجرای تیتراژ من را دوست ندارند، دیگر نمی‌خوانم کارگردانی وحید امیرخانی، «گیلدخت - ۱۴۰۰» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تعدادی دیگر اشاره کرد.

وی که در این چند سال کنسرت های ویژه ای را هم با حمایت مجموعه های مختلف برگزار کرده، چندی پیش بود که در یک گفت و گوی رسانه ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از پس این حمایت ها گفته شده محمد معتمدی به همراه چند خواننده دیگر، مافیای تیتراژ است، توضیح داد: اتفاقاً از وقتی کنسرت‌های من با مرکز مأوا شروع شد یک پیشنهاد تیتراژ هم نداشتم! اکثر همکاری تیتراژها این‌گونه شکل می‌گیرد که تهیه‌کننده پیشنهاد می‌دهد و معمولاً خواننده‌ها از کارهای آماده خودشان در اختیار پروژه می‌گذارند. در حقیقت همیشه کارهایی بوده که آماده داشتیم و در اختیار تولیدات تصویری گذاشته‌ایم. اما با این وجود من هنوز یک‌دهم برخی از خواننده‌ها هم تیتراژ نخوانده‌ام. یک روز اگر احساس کنم مردم اجرای تیتراژ من را دوست ندارند، دیگر نمی‌خوانم و می‌خواهم پس از پنج، شش سال خودم را بازنشسته کنم. البته که از حاشیه‌ها موسیقی خسته شده‌ام. آفتاب چهل که روی سرتان می‌تابد انرژی شما هم کم می‌شود و دیگر نمی‌توانید همه چیز را به تنهایی انجام دهید و تحمل کنید. مثلاً اگر من جای آقای علیرضا افتخاری بودم قطعاً موسیقی را رها می‌کردم ولی روحیه افراد متفاوت است. هر زمان حس کنم کار من را دوست ندارند کنار می‌روم. شرایط من با همه همکارانم فرق دارد و حساسیت‌ها و حمله‌ها بیشتر است.

«پرواز» با صدای معتمدی در«گشت ویژه»/حال خوب یک ترانه کاربردی

به هرترتیب محمد معتمدی در این سال ها مسیر خود را به درستی پیدا کرده و از پس تمام آنچه در این فرآیند به عنوان تجربه به دست آورده، تلاش می کند تا آثار مختلف دیگری را چه در حوزه موسیقی تیتراژ و چه در حوزه های دیگر فعالیتی خود پیش روی مخاطبان قرار دهد.

شرایطی که می تواند برای یک خواننده دارای اعتباری چون محمد معتمدی گاه دربرگیرنده تجربه ای تلخ اما آموزنده و گاه برای او دربرگیرنده تجربه ای شیرین باشد که توانسته ذوق، استعداد و توانمندی هایش را به عنوان یک هنرمند دارای اعتبار حوزه موسیقی به نمایش بگذارد. مسیری که این بار در خواندن موسیقی تیتراژ فصل اول سریال «گشت ویژه» به مذاق مخاطبان خوش آمد و توانست یک موسیقی تیتراژ ماندگار و خاطره ساز را برای بینندگان چنین سریال هایی ثبت کند.

کد خبر 6100202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha